Supermarkederne skjuler sidste salgsdato og pakkedato på frisk frugt og grønt. Forbrugerrådet Tænk kalder det grotesk, at kunderne ikke må kende til datoerne.

Det er ikke muligt for kunderne i landets supermarkeder at se alder eller holdbarhed på varerne i afdelingen for frugt og grønt. Det skriver Jyllands-Posten.

Ifølge et EU-direktiv skal frugt og grøntsager ikke mærkes med pakkedato, sidste salgsdato, holdbarhed eller andre former for datomærkning, men supermarkederne gør det alligevel. De holder det bare skjult for kunderne, fortæller flere anonyme kilder, producenter og ansatte til avisen.

Datoen skjules bag tal og bogstaver, der er printet på varens emballage i det såkaldte lot-nummer.

Den hemmelige sidste salgsdato angiver i Coops butikker, hvornår Coop selv mener, at varen skal være solgt fra butikken. Hos Dansk Supermarked angiver lot-numre på frugt og grøntsager dagen for, hvornår produktet er pakket, fortæller kilder til avisen.

Jyllands-Posten har konfronteret Coop med kildernes udsagn om, at lot-numrene er sidste salgsdato.

»Det ønsker jeg ikke at kommentere. Det bruges som et internt styringsredskab. Et arbejdsredskab. Derfor har jeg ikke et ønske om at kommentere det,« siger kategorichef for frugt og grønt i Coop Peter Løth.

»Vi har et internt styringsredskab, som vi anvender for at optimere varen. På den måde kan vi styre, at varerne bliver solgt i den rigtige rækkefølge. Først ind, først ud. Det er det, det er tiltænkt som og anvendes som,« forklarer han.

Avisens kilder fortæller, at det interne styringsredskab er en sidste salgsdato, og at varerne skal sælges senest på den dato, der gemmer sig bag nummeret.

Det er grotesk, at forbrugerne ikke må kende til datoerne, mener Forbrugerrådet Tænk.

»Det er godt, at Coop har et internt system, hvilket også må være en erkendelse af, at mærkningen har en eller anden form for betydning. Men hvorfor ikke gøre datoen tydelig for forbrugeren? Det er grotesk. Det virker mærkeligt, at man har oplysninger, som man ikke vil fortælle til forbrugerne,« siger Camilla Udsen, fødevarepolitiske seniorrådgiver.

Dansk Supermarked siger, at lot-numrene, som kilderne påstår er en pakkedato, ikke bliver brugt til at vurdere, hvornår varen skal sælges.

»Det foregår kun ved visuelt at vurdere varens stand. Det, har vi vurderet, er det bedste redskab, for man kan godt have et nyere lot-nummer, hvor varen ville skulle kasseres før,« siger pressechef Mads Hvidtved Grand til Jyllands-Posten.

»Hvis grøntsagerne ikke ser gode ud, tager vi dem ud uanset nummeret. Vi bruger kun numrene til lagerstyring,« tilføjer han.

Forbrugerrådet Tænk ønsker, at der i fremtiden både kommer en pakkedato og en sidste salgsdato på etiketterne.

»Vi er godt klar over, at holdbarheden afhænger af opbevaring og andre omstændigheder. Men for mig udelukker det ikke, at der skal være en dato. Et konkret holdepunkt,« siger Camilla Udsen til Jyllands-Posten.