Blot en ud af fire bilister får erstatning, efter deres køretøj er blevet beskadiget på grund af nærkontakt med et vejhul.

Vejhullet er der. Skaden er der. Men erstatningen udebliver som regel.

I tre ud af fire sager, hvor en bilist er kørt i et vejhjul med skader på bilen til følge, vælger kommunerne ikke at give erstatning, selv om skaden er sket på veje, som de skal vedligeholde. Det viser en rundspørge til kommunerne, som FDMs medlemsmagasin Motor har foretaget.

»At kommunerne afviser så mange sager, stemmer overens med vores egne oplevelser. Det er især bevisbyrden, der er svær at løfte. Som det er i dag, er det nemlig bilejerne selv, der skal bevise, at en kommune ikke har vedligeholdt den vejstrækning, hvor skaden er sket. Det er ikke bare svært, men også for svært, mener vi,« siger Anne-Louise Ipland, der er advokat i FDM i en pressemeddelelse.

Og det bliver ikke lettere af, at der ikke er klare regler for, hvor ofte kommunerne og Vejdirektoratet skal inspicere henholdsvis kommunevejene og statsvejnettet. De skal blot holde vejene i en stand, »som trafikkens art og størrelse kræver«.

»Set med bilejernes øjne er reglerne i dag for uklare og upræcise, og dermed bliver det også næsten umuligt at få erstatning, hvis man får bilen skadet i et vejhul,« siger Anne-Louise Ipland.

Det danske vejnet består af godt 74.000 km vej, hvoraf de 70.000 km er kommuneveje. Resten, hovedsagligt motorveje, er statsveje.