En gruppe af danske og internationale kunder har truet Tesla med retssag, fordi topmodellen efter deres mening reelt ikke har det lovede antal hestekræfter. Nu ændrer Tesla markedsføringen på hjemmesiden.

Tesla kommer nu utilfredse kunder i møde og ændrer måden, bilproducenten opgør antallet af hestekræfter på, efter omfattende kritik blandt danske og internationale kunder, der havde købt elbilproducentens topmodel P85D. I salgsmaterialet var de blevet lovet 700 hestekræfter, men kunderne kunne ikke få det til at passe efterfølgende.

Reelt set var det nemlig en fysisk umulighed på grund af den indre modstand i bilens batterier, kom de frem til, og forlagde klagen for Tesla, der afviste at komme kunderne i møde.

I stedet truede kunderne med en retssag, og nu lader det til, at Tesla giver sig. På hjemmesiden er topmodellens motorkraft nu annonceret fratrukket den indre modstand i bilen. Dermed har bilen 469 hestekræfter, hele 231 færre end tidligere.

Det nye tal bliver beskrevet som »battery limited motor shaft power«. Tidligere lagde Tesla motorkraften fra den forreste og bagerste motor sammen, og det er det, kunderne har været sure over, fordi tallet er større end den kraft, der reelt overføres til hjulene.

»Vores kunder har været i tvivl om, hvor mange hestekræfter Model S leverer på hjulene. For at skabe klarhed, har vi ændret måden, vi kommunikerer hestekræfter på vores hjemmeside. Vi gengiver som altid motorernes maksimale output, hvilket er et krav fra EU, men for at gøre det helt klart har vi nu også tilføjet »battery limited HP«. Dette er ikke krævet af loven, og resultatet påvirkes af en række variabler (ladestatus, temperatur m.m), men vi har valgt at offentliggøre tallet for at imødekomme ønsker fra vores kunder,« lyder forklaringen fra Teslas nordiske kommunikationschef Esben Pedersen i en email.

Berlingske har uden held forsøgt at få yderligere kommentarer fra Esben Pedersen.

Gruppen af utilfredse kunder har tidligere sagt, at de føler sig snydt og har stillet krav om kompensation. Sagen bliver lige nu ført gennem FDM, og talsmand Torben Ekvall fortæller til Berlingske, at han på råd fra advokaten ikke vil kommentere Teslas ændrede markedsføring af hensyn til den igangværende sag.