Produktivitetskommissionens beregninger analyse af produktivitetsudviklingen i dagligvarehandelen er fuld af fejl og bør trækkes tilbage, mener tidligere overvismand.

Produktivitetskommissionen bør endnu engang trække Analyserapport 2 tilbage, da den er så fejlbehæftet, at det ikke kan ligge til grund for politiske beslutninger, mener forhenværende overvismand Christen Sørensen efter en gennemgang af Produktivitetskommissionens analyse af produktivitetsudviklingen i dagligvarehandelen for De Samvirkende Købmænd.

»Det eneste rigtige må være, at kapitlet i Analyserapport 2 om udviklingen i dagligvarehandlens produktivitet trækkes tilbage, og at konklusioner herfra ikke indgår i den endelige betænkning,« siger Christen Sørensen, der mener, at de fejl, der er begået i beregningen og fortolkningen af produktivitetsudviklingen i detailhandlen, er af større betydning end de fejl, der blev begået i relation til transportområdet, og som førte til, at Analyserapport 2 allerede én gang er blevet trukket tilbage.

Christen Sørensen peger på tre helt afgørende fejl i analysen.

For det første har kommissionen brugt indsatsen af arbejdskraft og realkapitalen til at beregne produktiviteten, men i perioden, som analysen dækker, er lukkeloven blevet liberaliseret og åbningstiderne er udvidet, mens realkapitalen ikke er steget parallelt, da butikkerne eksempelvis bruger samme bygninger.

For det andet overser kommissionen det faktum, at der i dag bruges langt flere ungarbejdere og ufaglærte end tidligere, hvilket betyder at medarbejdernes gennemsnitlige uddannelsesniveau er faldet i perioden.

For det tredje har kommissionen ikke været opmærksom på, at nationalregnskabets opgørelse af produktiviteten i handelserhvervet, opgøres på en særlig måde: Nemlig ved bruttoavancen. Når bruttoavancen skal omregnes til værditilvækst i faste priser (for at få en mængdeopgørelse af den service, som handelserhvervet leverer), opstår der en fejlvisning i produktivitetsudviklingen, hvis konkurrencen er steget med faldende bruttoavanceprocent til følge. Det er sandsynligt, at det er sket i undersøgelsesperioden, hvor antallet af discountbutikker er vokset og har en meget stor markedsandel.