Rejsende i S-tog skal vænne sig til nye linjer, og ude i landet venter mindre ændringer og forbedringer. Forude er der garanti for masser af besvær og ubesvarede spørgsmål om jernbanens fremtid.

Er man blandt de titusinder, der rejser med S-tog mellem Hillerød eller Farum nord for København på linjerne mod Køge eller Høje Taastrup i vest, så gælder det om at spidse øren, når DSB introducerer ny køreplan for S-togene natten til mandag den 15. december. Det skriver Berlingske.

Denne nat får togene på Hillerød- og Farumbanerne nye navne og nye endestationer.

Linje A kommer til at køre mellem Hillerød og Hundige/Solrød Strand. Linje E kommer til at køre mellem Holte og Køge.

Linje B kommer til at køre mellem Farum og Høje Taastrup. De pågældende linjer har i dag nogle andre bogstavnavne og andre endestationer, men for at undgå yderligere forvirring, nævner vi ikke hvilke.

DSB gør sig også en særlig anstrengelse for at undgå forvirring, specielt blandt de passagerer, der tager S-toget hjem efter en overrislet julefrokost. Normalt skifter DSB køreplan natten til en søndag, men ikke i København i en julefrokostweekend, forklarer DSBs trafikinformationschef, Tony Bispeskov.

»Natten til søndag har vi mange kunder, der har været til julefrokost eller i byen, og vi vil gerne undgå forvirring ved at skifte køreplan midt i det hele,« forklarer Tony Bispeskov.

Årsagen til navneskift og skift af endestationer på S-togsnettet er indfasningen af nye signalanlæg, hvor trådløst baserede signaler erstatter blinkende signallamper og gammeldags relæer, hvoraf nogle stammer fra dengang »Titanic« stadig sejlede på havets overflade.

Det nye signalanlæg er nu installeret på strækningen mellem Hillerød og Jægersborg, og det betyder, at begge Hillerødbanens S-togslinjer skal standse i Jægersborg for at få tid til at omstille fra det ene signalsystem til det andet. På Farumbanen bliver rejsetiden længere, fordi myldretidstogene bliver nødt til at stoppe ved Emdrup, Dyssegård, Kildebakke og Skovbrynet for ikke at brase op i toget foran. Også dette er forårsaget af udrulningen af det nye signalanlæg.

Hillerødbanens signaludskiftning er kun første etape - nu følger resten af S-togsnettet, og de næste fire år kan der forventes lejlighedsvise forstyrrelser, når de nye signaler skal etableres og prøves af.

Men københavnernes problemer er kun en del af et år med fysiske og politiske udfordringer og usikkerhed, der venter togpassagererne.

Sporarbejder vil fra maj til august betyde perioder med hel eller delvis lukning af togstrækningen over Vestfyn. I påsken og Kristi Himmelfartsdagene bliver banen simpelthen lukket, og der indsættes busser.

Strækningen mellem Lunderskov og Esbjerg lukker grundet elektrificering fra 22. juni til 12. juli, og hele Sønderjylland lukker for togtrafik mellem 13. juli og 9. august på grund af udbygningen med dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens.

På Sjælland bliver togpassagererne ramt mellem 10. juli og 9. august, hvor togene mod Jylland må klare sig med et enkelt spor mellem Borup og Ringsted, fordi man skal gøre klar til at koble den nye jernbane via Køge til København. Tog mod Nykøbing F, Rødby og Hamborg skal i perioden forvises til sidebanen via Køge, Herfølge, Haslev, Holme-Olstrup til Næstved og videre sydpå. Er man pendler fra Sydsjælland til hovedstaden, så er det nok klogt at skaffe sig ferie i netop denne periode.

Pendlerne fra Kalundborg og Holbæk, der er gået så grueligt meget igennem de senere år med lange perioder med sporspærringer og buskørsel, kan til gengæld glæde sig over flere og hurtigere afgange efter åbningen af det nye dobbeltspor i august. På rejsen fra Kalundborg til hovedstaden falder rejsetiden med hurtigtoget med 25 minutter - til 87 minutter.

Køreplanerne for 2016 vil blive væsentligt mere forandrede og forenklede, bebuder Tony Bispeskov. Og i det hele taget forestår et år med store politiske forandringer, der over tid vil få betydning for passagererne.

Først og fremmest forhandler regeringen og oppositionen om nye kørekontrakter og om konkurrenceudsættelse af jernbanekørslen.

Kun et synes sikkert: Flere strækninger vil blive udbudt, men hvor og hvornår vides ikke. Kystbanens fortsatte lidelseshistorie slutter heller ikke. Den nuværende kontrakt med DSB Øresund udløber ved udgangen af 2015. Regeringen ønsker at forlænge den i ni år, men det er langt fra sikkert, at det bliver resultatet af de politiske forhandlinger. Og endelig er farven på den fremtidige transportminister usikker.

»Vi afventer, hvad der kommer til at ske. Men vi sidder ikke med foldede hænder. Vi laver køreplaner og er i gang med at forberede ændringerne i 2016,« siger Tony Bispeskov.