Undervisningen for de unge, der lige nu læser til lærer med dansk som linjefag, er ikke på et fagligt forsvarligt niveau. Det mener Dansklærerforeningen, skriver Kristeligt Dagblad.

På grund af mangelfuld undervisning og på grund af et system med en samlet bedømmelse af både mundtlige og skriftlige præstationer, kan studerende uden de tilstrækkelige kompetencer indenfor eksempelvis stavning og grammatik blive dansklærere. Sådan lyder det fra Torben Mundbjerg, formand for Dansklærerforeningens sektion for læreruddannelsen.

»Der er selvfølgelig mange dansklærere, som har stor viden om sprog og grammatik. Men der er også nogle, der har svært ved det. Vi er bekymrede for, om alle bliver løftet fra det niveau, de har efter gymnasiet, fordi danskfaget på læreruddannelsen er blevet reduceret, og det derfor er svært for underviserne at komme i dybden med emner som sprogforståelse og grammatik,« siger Torben Mundbjerg til Kristeligt Dagblad.

Han har netop været med til at sende et brev til Folketingets uddannelses- og forskningsudvalg med en opfordring til »at genetablere et forsvarligt fagligt niveau i danskfaget« på læreruddannelsen.

Uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen (V) slår fast, at det mundtlige ikke skal kunne hive en studerende igennem uddannelsen, hvis det skriftlige halter alvorligt. For ham er det afgørende, at de kommende dansklærere er dygtige både mundtligt og skriftligt. Ellers skal de ikke bestå, lyder det.

Ministeren henviser desuden til, at Venstre allerede har meldt ud, at der bør indføres en national sprogstrategi, så elever bliver bedre til at stave, bedre til grammatik og bedre til at sætte komma. Og strategien skal ikke kun omfatte elever i grundskolen og på ungdomsuddannelserne, men også på læreruddannelser.