Der skal mere og bedre udviklet software ind i Bang & Olufsens produkter for at fremtidssikre virksomheden og få fat i de unge forbrugere, lyder det fra elektronikklenodiets nye topchef, Henrik Clausen. Han erkender, at det bliver hårdt arbejde at trække virksomheden ud af sumpen.

Det er en varm stol, han har sat sig i, 53-årige Henrik Clausen.Som ny topchef i Bang & Olufsen får han en nøglerolle i forsøget på at puste nyt liv i den pressede elektronikproducent, der har haft svært ved at tjene penge, svært ved at finde nøglen til fremtiden og svært ved for alvor at slå igennem med nye produkter.

Henrik Clausen kommer fra telebranchen og ser med sin civilingeniørbaggrund mere nøgternt og teknisk på virksomheden end forgængeren Tue Mantoni, der var mere markedsføringsmand.

Clausen erkender, at B&O har en udfordring med at forynge sin målgruppe og få bedre fat i nye forbrugere. Men han mener også, at B&O allerede har løsningen, nemlig den billigere B&O Play-serie med fokus på bærbar lyd og høretelefoner i et væsentligt billigere segment, end Bang & Olufsen traditonelt har henvendt sig til. Han kender selv udmærket B&Os produkter, men mest fra tidligere.

»Mine forældre havde også B&O, og jeg kan især huske den orange transistorradio, vi havde i mit barndomshjem. Jeg har selv haft et Beovision-TV, en af de første modeller, der kom frem, og jeg har et B&O Ouverture-anlæg, som jeg har taget med fra Asien, da vi flyttede hjem. Men ellers er jeg i gang med at genopdage mærket nu her, hvor jeg er kommet hjem,« siger Henrik Clausen og viser dermed, at han er som mange andre – især danske – forbrugere, som har et forhold til B&O i fortiden, men hvor B&O ikke længere er noget, de køber.

De unge forbrugere

Det var også erkendelsen i Struer-virksomheden under Tue Mantoni, der som noget af det første introducerede B&O Play-serien rettet mod de unge. Den er nøglen for B&O, mener Henrik Clausen.

»B&O Play er jo netop beviset på, at vi kan få fat i de unge forbrugere. B&O Play var ikke lykkedes, som det er, hvis det ikke var for Bang & Olufsens historie og stærke, ikoniske varemærke. Nu er opgaven så at udbygge det, vi har opnået, og vælge de rigtige løsninger til de unge forbrugere,« siger Henrik Clausen.

I modsætning til forgængeren melder Henrik Clausen mere forsigtigt ud, når det kommer til B&Os finansielle potentiale. Da Tue Mantoni kom til i 2011 var det med svulstige mål til aktionærerne om at flerdoble omsætningen til otte-ti mia. kr. inden for fem år og samtidig skabe en sund og rentabel virksomhed. Det kom selskabet aldrig i nærheden af, og i det seneste regnskab solgte B&O for 2,4 mia. kr. og havde underskud.

Nu er målet at vokse ti pct. om året i snit frem mod 2018 og samtidig tjene syv pct. på driften, det, der også kaldes EBIT-margin. Det bliver ikke let, men det kan godt lade sig gøre, mener den nye topchef.

Hårdt arbejde forude

»Vi er ikke i krise, men jeg er jo heller ikke naiv. Jeg ved udmærket, at vi har hårdt arbejde foran os. Vi har en plan nu, som er ambitiøs, men realistisk, og den skal vi levere ud fra. Vi skal bevise over for omverdenen, at vi kan fastholde momentum og levere resultaterne. Vil det forever være hårdt arbejde? Ja, det tror jeg faktisk, det vil. Men der er stort potentiale. Virksomheden er i dag mindre, end brandet tilskriver, og det ser jeg som en supergod mulighed,« siger Henrik Clausen.

Henrik Clausen er hentet til B&O for at få mere værdi ud af virksomheden, som den ser ud i dag.

»Det skifte, der skal ske med B&O, er, at vi nu skal have fokus på driften og gøre den profitabel. Vi skal have fokus på toplinjen, og vi skal sikre os, at vi tjener penge. Forskellen på Mantoni og Henrik Clausen er, at Mantoni med sin McKinsey-baggrund er stærk på strategi og forandringsprocesser. Henrik Clausens styrke er drift og eksekvering, selv om han selvfølgelig også kan tænke strategisk,« sagde B&Os bestyrelsesformand, Ole Andersen, til Berlingske i april, da Henrik Clausen blev udnævnt.

Ud over B&O Play-serien skal virksomheden tænke godt designet software bedre ind i sine produkter i fremtiden, siger den nye topchef, der har en fortid i både IT- og telebranchen, bla. i Telenor.

»Vi har erkendt, at software kommer til at spille en større og større rolle. Medmindre B&O kun skal være en kunstgenstand i hjemmet, så er man nødt til at interessere sig lidt for, hvordan tingene hænger sammen i hjemmet,« siger Henrik Clausen og fortsætter:

»Det kunne vi historisk med Beolink, men verden har udviklet sig, og der skal vi blive bedre til at være med. Folk henter i dag deres musik andre steder end for 20 år siden. Vi skal sørge for, at vi er koblet rigtigt op på tjenester som Spotify og Netflix, for det er der, forbrugerne er,« siger Henrik Clausen og henviser med Beolink til B&Os storhed i 1990erne, hvor man kunne fjernstyre lyden i flere rum.

Men dengang var det med kabler trukket rundt i væggene. I dag er konkurrerende produkter for længst blevet trådløse, men det skift var B&O meget lang tid om at opdage.

»Toget kører i den retning, og vi har nogle gode forudsætninger for også at være med, mener jeg. Vi skal ikke kunne det hele selv, men selvfølgelig kunne spille sammen med de store, der virkelig rykker, Google, Amazon og Ap​ple, og spille sammen med dem, hvor det giver mening. Det kræver, at vi bygger noget ordentlig software,« siger Henrik Clausen.

Milepælene har stået i kø i B&O i de seneste par år. En række forretningsdele er solgt fra, der er indgået et vigtigt samarbejde med koreanske LG om TV-produktion, og så har særligt kinesiske Sparkle Roll med den flamboyante rigmand Qi Jianhong i spidsen vist interesse for at købe det danske selskab, som i 1925 blev stiftet i Struer.

»Vi har en anden struktur, som gør, at vi helt klart står bedre, og det bliver lettere for os at realisere vores vækstplan. Vi skal bygge på vores kernekompetencer, som er god lyd, design og godt håndværk i de rigtige materialer. Det er afgørende for, at vi skiller os ud i high end-segmentet,« lyder det fra B&Os nye styrmand.