Med hang til hurtige biler og gode forretningsideer har Lars Erik Nielsen både titel af racerkører og iværksætter. Vandfly har gjort ham til mange­millionær, og nu prøver han med en rute mellem Aarhus og København.

Lars Erik Nielsen tæller møjsommeligt til 11. Én, to, tre ...

Om ganske få sekunder vil vandflyet DHC-6 Twin Otter til 30 mio. kroner lette fra Københavns Havn med Trekroner Fort og Den Lille Havfrue som bagtæppe.

Det er den 65-årige Lars Erik Nielsens suveræne stjernestund, siden han for omkring tre år siden sammen med sine fætre scorede én mia. kroner på salget af vandflyselskabet Maldivian Air Taxi til kapitalfonden Blackstone. Selskabet holdt til i det paradisiske Maldiverne med 1.200 småøer og en langt større tradition for vandfly end Danmark.

Lars Erik Nielsen viser med store armbevægelser rundt i vandflyet for TV 2 News og Berlingske med flere.

Han fortæller, at ruten nok skal blive en succes, selv om en enkeltbillet mellem landets to største byer løber op i 1.800 kroner.

Og uanset om ideen er gal eller genial, er Lars Erik Nielsen lykkedes med projektet, der har ladet vente på sig i fire år, og som siden de første skridt har gennemgået et sandt hav af myndighedsforhindringer i form af tilladelser og godkendelser. At det er lykkedes, overrasker ingenlunde Lars Erik Nielsen.

»I al beskedenhed lykkes det, når jeg går ind i et projekt,« siger erhvervsmanden, der har købt den oprindelige initiativtager Rune Balle ud af projektet.

Lars Erik Nielsen tæller videre: Fire, fem, seks ...

Pressetur i Københavns Havn tirsdag d. 24. maj 2016 med vandflyver, der skal starte rute mellem Aarhus og København. (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2016)
Pressetur i Københavns Havn tirsdag d. 24. maj 2016 med vandflyver, der skal starte rute mellem Aarhus og København. (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2016) Foto: Jens Nørgaard Larsen
Vis mere

Rival til SAS og DSB

Det er en udtrådt kliché om erhvervsfolk, at de skal være konkurrencemennesker af stærkeste støbning for at skabe succes.

Alligevel passer 65-årige Lars Erik Nielsen på sin måde usædvanligt godt i den kasse. Som den ene halvdel af Nordic Seaplanes har Lars Erik Nielsen sat sig selv i spidsen for et projekt, der skal gafle kunder fra tunge transportfirmaer som SAS og DSB.

Men han kender alt til det med konkurrence som ivrig racerkører. Faktisk har han tre gange været på podiet i det traditionsrige 24-timers løb Le Mans fra 2004 til 2008.

Og sådan kunne man ellers tænke, at han ville ankomme til Nordre Toldbod, hvor flyet i København stævner ud fra i en svulstig sportsvogn, men i stedet er det en sort Audi A4 med en tre liters diesel­motor. Når det er en Audi, er det ingen tilfældighed.

Pressetur i Københavns Havn tirsdag d. 24. maj 2016 med vandflyver, der skal starte rute mellem Aarhus og København.(Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2016)
Pressetur i Københavns Havn tirsdag d. 24. maj 2016 med vandflyver, der skal starte rute mellem Aarhus og København.(Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2016) Foto: Jens Nørgaard Larsen
Vis mere

Lars Erik Nielsen sidder nemlig som næstformand i det milliardstore familieforetagende Semler Gruppen, der blandt andet håndterer import og detailsalg af Audi i Danmark.

Et Audi-logo er også at finde bagerst på vandflyet, men som en mand med sans for detaljen bemærker Lars Erik Nielsen, at det burde have siddet på haleroret. Det var aftalen, forklarer han.

Syv, otte, ni ti, 11. Lars Erik Nielsen er færdig med at tælle sekunderne, fra piloten har skubbet gashåndtaget i bund, og til vandflyet letter.

Knap har flyets pontoner sluppet vandoverfladen, før Lars Erik Nielsen fortæller om de næste planer med projektet. Investeringer i flere fly, timedrift og større afgangs- og ankomstterminaler.