Verdens mest downloadede mobilspil nogensinde er dansk og skaber kæmpe millionoverskud til ejerne. Forude venter Hollywood. 

Mere end 1,6 milliarder gange er Subway Surfers blevet hentet ned på smartphones og tablets verden over.

Dermed er spillet med den graffitimalende Jake, der løber fra vagten og hans hund i sin jagt på guldmønter i alverdens undergrundsbaner, det mest downloadede mobilspil på tværs af Apples App Store og Google Play.

En usandsynlig præstation af danske SYBO, der har udviklet spillet.

»Nogle gange kan man godt knibe sig selv i armen. Sylvester og Bodie (ejerne af SYBO, red.) så et vindue i markedet og løb efter det. At spillet nu er det mest downloadede nogensinde er for vildt,« siger Mathias Gredal Nørvig, adm. direktør for SYBO.

Selvom Subway Surfers blev lanceret helt tilbage i maj 2012, toppede spillet i tredje kvartal i år listen over mest downloadede spil, ligesom de to foregående kvartaler. Det viser en analyse fra app-overvågningsfirmaet SensorTower.

Og med mindre andre spil oplever en uhørt popularitet i årets sidste kvartal, generobrer Subway Surfers titlen som årets mest downloadede spil-app, efter Pokémon Go fik titlen sidste år. En titel Subway Surfers senest havde i 2015.

Ny bane hver måned

Successen betyder, at SYBO, der er ejet af Sylvester Rishøj Jensen og Bodie Jahn-Mulliner, landede et overskud på 96,5 mio. kr. for regnskabsåret 2016/17, i stil med de seneste fem år der ligeledes har budt på overskud i 100-millioners klassen. Men de mange penge og den store succes får ikke SYBO til at hvile på laurbærene.

Og det er netop en af forklaringerne bag Subway Surfers succes, mener adm. direktør Mathias Gredal Nørvig.

»Jake, Tricky og de andre karakterer fra spillet besøger en ny by ca. hver tredje uge. Senest er det Skt. Petersborg. Det vil sige, at vi laver kontinuerlige opdateringer til spillet, så brugerne får de genkendelige spiloplevelser, men i et nyt univers relativt hyppigt. Det betyder, at vi hele tiden kan fange nye spillere,« siger Mathias Gredal Nørvig.

’Ekstremt høje krav’

Han tiltrådte som direktør for SYBO i foråret 2014 efter en periode som konsulent. Dengang var firmaet allerede en succes, fortæller han. Medarbejderstaben er siden vokset fra 12 ansatte til 75 i dag. Og der vil komme endnu flere det næste stykke tid.

»Vi har 17 åbne stillinger lige nu. Vi stiller ekstremt høje krav til vores medarbejdere, og så er det naturligvis svært at få fat i folk med den rette erfaring. Dem er der ikke nok af i Danmark, så vi skal have folk fra udlandet,« forklarer Mathias Gredal Nørvig.

De høje krav gælder også de kommercielle ambitioner i SYBO. Det er forklaringen på, at firmaet endnu ikke har udnyttet Subway Surfers popularitet til at lave merchandise som tøj og legetøj, som skaberne af spillet Angry Birds eksempelvis har gjort.

Hollywood venter

»Det ligger i virkeligheden meget i skater- og hiphop-kulturen, som Sylvester og Bodie er rundet af, at man gerne vil perfektionere de ting, man gør. På grund af Subway Surfers succes har vi haft tid og penge til at vente med at udnytte nogle af de muligheder, der f.eks. ligger i at lave legetøj og film. Det vil vi rigtig gerne på sigt, men det skal være nogle ting, vi kan se os selv i. Vi vil kun lave ting i verdensklasse,« siger Mathias Gredal Nørvig.

Der er dog fuld fart på især filmplanerne, og i år ansatte SYBO Sander Schwartz, tidligere filmproducer fra Warner Brothers Animation. Han skal hjælpe SYBO med at lave en animeret tv-serie over Subway Surfers. Stemmerne til figurerne fra spillet er fundet, og de er castet i Hollywood. Mere vil Mathias Gredal Nørvig ikke afsløre.

»De første korte afsnit rammer YouTube i løbet af forsommeren, men vi er samtidig i gang med at producere en fuld sæson, som forhåbentlig kan ramme Netflix eller noget tilsvarende. Så vi er ambitiøse, men vi føler også, at vi har noget at have ambitionerne i,« siger Mathias Gredal Nørvig.