'Fasandræberne' er måske ikke den perfekte film. Men sammen med sit hold af fine-fine skuespillere, et kræsent kamera og en meget skarp fortællersaks har instruktør Mikkel Nørgaard klippet en spændende fortælling på næsten to timer sammen.

Og du kan roligt glæde dig til 2. oktober, når filmen får sin danske premiere.

Historien om de to kriminaldetektiver Assad og Carl Mørck fra hovedsstadens nye Afdeling Q fortsætter, hvor dramaet slap i 'Kvinden i buret'.

Fornuftigt nok bruger Nørgaard næsten ingen tid på at forklare forholdet imellem de to følsomme herrer, der hverken kan holde hinanden ud eller for den sags skyld undvære hinanden.



De fleste ved jo hvordan, det startede. Og for dem, der ikke har set den første film, forklares alt med nogle rappe replikker og nogle velplacerede suk - Især når den tålmodige Assad blot finder sig i særlingen 'Mørck'.

- Jeg har ikke brug for dig, hvæser den fraskilte alenefar Carl Mørck på et tilpunkt på Assad. Men takket være et nedslået blik og velskabt kropssprog fra klasseskuespilleren Kaas ved vi, at han mener det stik modsatte.

Denne gang handler det om en gruppe overklasseløg, der for tyve år siden ikke alene begik et ækelt dobbeltmord men også efterlod et spor af ualmindeligt brutale voldssager.



De gjorde og gør det endnu, fordi, de kan lide det. Og den slags går ikke Mørcks næse forbi.

Nøglen til mysteriet er den hjemløse Kimmie, der droppede overklasselivet og i tyve år har skjult sig som posedame i Københavns gader. Her driver hun rundt og gemmer på en forfærdelig hemmelighed.

Og selvom vi som filmkiggere allerede fra starten ved, hvem, der står bag alle de bastialske gerninger, så formår Mikkel Nørgaard ikke alene at koge romanen ned til drønspændende to timer, det lykkes ham også at bibeholde spændingen hele vejen frem til den brutale men også uundgåelige slutning.

Nogle vil måske mene, at 'Fasandræberne' er unødvendigt brutal og udpenslet voldelig. Men billederne og lydene er nødvenige, hvis historien skal have maksimal effekt. Og jeg mener ikke, at Nørgaard på noget tidspunkt kommer ud i overdrevet.

Vi ved allerede, at Fares Fares og Nikolaj Lie Kaas som de to politidetektiver Assad og Carl har en solid og smittende kemi. Men alle roller i 'Fasandræberne' er perfekt besat. Og specialt de to nye store kvindelige roller, Johanne Louise Schmidt som Afdeling Q-sekretær Rose og Danica Curcic som posedamen og siden hævneren Kimmie imponerer.

Uden på noget tidspunkt at trænge sig på giver Johanne Louise Schmidt kontorarbejdet på politigården et tiltrængt feminint men også knastørt humoristisk løft. Og uden skyggen af fine fornemmelser eller forfængelighed fortæller Danica Curcic historien om den dybt komplicerede og kompromisterede Kimmie, der lige fra starten er sin egen værste fjende.

'Fasandræberne', Dansk, 2014, fire ud af seks stjerner, BT har set og anmeldt filmen ved verdenspremieren i Austin, Texas, Filmen har officielt dansk premiere 2. oktober