Det amerikanske TV-marked er nødt til at forandre sig, siger TV-produceren Howard Gordon. Han har selv stået bag kendte TV-serier som »24 timer«, »X-Files« og ikke mindst »Homeland«, hvis femte sæson med Claire Danes i hovedrollen snart kan ses på DR.

Har du også en følelse af at være bagud på TV-serier? Og at alle andre har set noget fantastisk, som du burde have set, men simpelthen ikke har haft tid til? Fortvivl ikke, sådan har de fleste det, inklusive TV-producer Howard Gordon, hvis seneste hitserie »Homeland« får dansk TV-premiere den 7. oktober på DR. Og det på trods af, at han selv har produceret og skrevet manuskripter til tre af de allermest populære TV-serier nogensinde.

Da Berlingske forleden mødte den 54-årige producer på den københavnske TV-messe, viste han sig ellers selv at være en ægte TV-seriefan, og derfor forløb en del af samtalen på den i vor tid nok så bekendte facon: »Har du set »The Fall«?«. »Nej, desværre ikke endnu, men har du set »Happy Valley«?«, »Nej, jeg har ikke set den, men jeg har hørt godt om den …« osv.

Howard Gordons fod indenfor i TV-branchen kom i slutningen af 1980erne, da han blev tilknyttet som forfatter og producer på den bizarre eventyrserie »Skønheden og Udyret«. Det store gennembrud kom, da han blev hyret af produceren Chris Carter til at skrive episoder til »X-Files«, der blev 1990ernes store TV-fænomen, hvis intriger om en hemmelig FBI-afdeling med speciale i skovmonstre og UFOer blev fanatisk dyrket af fans. Serien var med til at indvarsle den kreative guldalder i amerikanske TV-serier i 00erne, hvortil Howard Gordon selv leverede adskillige titler. Størst gennemslagskraft fik hans »24 timer«, hvis gennemgående og effektive gimmick var, at den foregik i realtid, altså 24 sæsonafsnit svarede til nøjagtig 24 timer.

Blomsterbørns børn

I hver sæson havde hovedpersonen Jack Bauer dette tidsrum til at finde og uskadeliggøre skruppelløse attentatmænd og demontere bomber i en række af intriger, der på sær vis syntes at spejle det virkelige USAs terroristjagt i kølvandet på World Trade Center-angrebet i 2001. Politiske kritikere gav serien og Jack Bauers hårdhændede afhøringsmetoder skylden for at blødgøre den hjemlige amerikanske opinion over for tilsvarende metoder i USAs kamp mod al-Qaeda.

Den kritik prellede dog af på Howard Gordon, som i 2011 lavede et vaskeægte karrierehattrick ved at være medskaber på »Homeland«, hvis femte sæson snart vises på DR. Atter var det som om, at virkeligheden syntes at lave parløb med seriens hårdtpumpede intrige om en hjemvendt Afghanistan-veteran, der måske, måske ikke, er blevet hjernevasket til at være en »sovende agent« i Washington. 25 år efter Den Kolde Krigs afslutning er der en ny paranoia i magtens korridorer, og indimellem viser det sig, at paranoiaen ikke er grebet ud af luften.

»Jeg føler mig altid ansvarlig for det, jeg sætter i gang, men jeg er en historiefortæller, hvis primære ansvar er at fortælle en historie så godt som muligt. Det betyder i nogle tilfælde, at fiktionen er nødt til at nærme sig virkeligheden, mens den i andre tilfælde er nødt til at afvige fra den. Dertil kommer, at TV-serierne ofte fungerer som en slags rorschach-test. En kritiker beskylder mig for at være islamofobisk, mens en anden mener, at jeg er for apologetisk over for muslimer. »24 timer« blev beskyldt for at legitimere tortur. Jack Bauer fik samme kritik, som Dirty Harry eller Rambo fik, da de blev populære i andre tidsaldre. De er fiktive karakterer, som verdensopinionen læser meget ind i, og som journalister, sandt at sige, også hyppigt anvender til at fremme deres egen dagsorden. Så der er en interessant dans mellem politik, medier og TV-fiktion, som ikke uden videre lader sig styre af enkeltpersoner,« siger Howard Gordon, hvis fans blandt andre tæller præsident Obama og ekspræsident Clinton.

Mange har forsøgt at aflure, hvilken hemmelig ingrediens der gør Howard Gordon i stand skabe de store TV-seriehit, og produceren sammenligner det gerne med musikkens verden.

»En god serieproduktion er ligesom et godt rockband. Det er et kreativt hold bestående af talentfulde mennesker, der hver især gør deres bedste og med deres indsats er med til at gøre de andre på holdet bedre. Det er en kreativ kultur, hvor summen er bedre end alle delene,« siger Howard Gordon.

En del af den grundlæggende formel er også disciplin, evne til at give og tage kritik og hårdt arbejde, men i sidste ende handler succes dog meget om held, siger han.

»Jeg har haft serier, hvor jeg i dag kan se, at mit valg af skuespillere har været forkert. Man skal være heldig, både hvad angår seriens koncept og castingen af skuespillere. Skal man pege på én enkelt ting, må det nok være, at seriens grundlæggende koncept skal være stærkt. Mange nutidige serier er nærmest for smarte, og de har en tendens til at dø, fordi de er for komplicerede til at leve videre,« siger Howard Gordon.

Mange manuskriptforfattere i TV-branchen har i dag en dobbeltrolle som såkaldte showrunnere. Det vil sige, at det er dem, der er bindeleddet mellem episodeinstruktører, skuespillere og de beslutningstagere på TV-stationerne, der skal købe serien. Show-runneren skal blandt andet balancere kunstneriske og økonomiske hensyn under seriens produktion.

»Nogle showrunners er små diktatorer, men i den position betragter jeg mig meget mere som en premierminister. Jeg forholder mig meget åbent til andre meninger end min egen, men det er aldrig et sandt demokrati, for i sidste ende skal jeg træffe beslutningerne. Alex Ganza er showrunner på »Homeland« i øjeblikket, og han kører det på samme måde,« siger Howard Gordon.

Den amerikanske producer ser i øjeblikket en række nye tendenser tage form inden for TV-serier. »Jeg tror, at TV-serier bliver mere og mere »high concept« (TV-serier eller film, der bygger på markante »hvad-nu-hvis...«-ideer, red.) Mange nye serier forekommer større, mere »larmende«, og mange bruger en såkaldt stiliseret eller intensificeret realisme. At pitche og sælge en stilfærdig, karakterbaseret serie er blevet sværere, og det gælder både streamingtjenester og broadcast-kanaler. De mere lavmælte dramaer ser man ikke så meget mere,« siger Howard Gordon.

Den måde, folk i almindelighed ser serier på, siger han, er meget bestemmende for, hvad der bliver skrevet. Der bliver skrevet »store« serier, som folk kan fordybe sig i, gerne i mange timer i træk.

»Men den måske vigtigste tendens er, at der ganske enkelt er for mange gode serier lige nu, og at de færreste har tid til at se alt, hvad der er godt. Det betyder, at det er blevet en udfordring at forsøge at tilføre markedet noget nyt, for det skal virkelig være meget, meget catchy for at kunne hamle op med den overflod af kvalitet, som er derude lige nu. Og det sidste, jeg har lyst til, er at smide noget derud, der bare fylder markedet endnu mere op,« siger Howard Gordon, der på Berlingskes opfordring remser de serier op, han selv godt kan lide.

»Jeg er lige begyndt at se »Better Call Saul« (spinoff-serie fra »Breaking Bad«, red.), »Silicon Valley« (komedie om 1990ernes computerindustri, red.) »Fargo« (TV-serie der tager udgangspunkt i spillefilmen af samme navn, red.) Wow! Se den, hvis du ikke har set den allerede. »The Fall« er på min vil-se-liste,« siger Howard Gordon.

»The Fall« er en britisk seriemorderkrimi med Gillian Anderson fra »X-Files« i hovedrollen. Øjensynligt ville Howard Gordon gerne selv have været involeret i genoplivningen af den elskede serie, som gjorde Anderson til stjerne. Samtidig har han generelt blandede følelser over for genbrug.

»Altså man kan godt se det som en kedelig tendens, og jeg er selv delvist skyld i den, fordi jeg bragte »24 timer« tilbage sidste år. Men i et meget tætpakket marked har det allerede kendte og det, som allerede har en etableret fanbase, en vis værdi. Det er den rå forretningsidé bag genbruget, som giver god mening for mange, fordi der kan tjenes penge. Vi skal til at gøre det med »24 timer«, men uden den ikoniske figur Jack Bauer. Det bliver interessant at se, om det kan lade sig gøre. Risikoen er der selvfølgelig. Man skal stoppe, mens legen er god,« siger Howard Gordon.
Lige nu er TV et godt sted at være for en historiefortæller. Tidligere fik man aldrig filmstjerner til at lave TV-serier, fordi det blev betragtet som en blindgyde i karrieren. I dag laver de fleste skuespillere begge dele uden problemer, siger Howard Gordon.

»Skuespillet i TV har aldrig været bedre. Historierne har aldrig været klogere. TV er lige nu, hvad teater var i 30erne og 40erne, og hvad amerikansk film var i 60erne og 70erne. TV er virkelig blevet det mest relevante medie lige nu,« siger Howard Gordon.

Men TV-branchen nærmer sig den samme udfordring som filmbranchens. Det bliver sværere at tjene penge, for i øjeblikket er der simpelthen for mange TV-serier. Ingen har nogensinde tid til at se alt det, der er godt, siger Howard Gordon.

»Mit gæt er, at TV-stationerne og streamingtjenesterne vil nedskalere deres indkøb, både hvad angår antallet af serier og størrelsen af budgetterne på de enkelte serier. Der vil være enkelte undtagelser som »Game of Thrones« eller det kommende »American Crime Story«, der bliver en stor genskabelse af O.J. Simpson-sagen. Serier med et mellemstort budget, såsom min egen nye serie, »Tyrant«, er det vanskeligt at skaffe et tilstrækkeligt stort publikum. Så serier skal enten være små og specielle eller store og larmende. Personligt ville jeg ønske, det var muligt at sælge flere serier, der er baseret på spændende karakterer og godt skuespil, men lige nu ser det ikke ud til at blive fremtiden,« siger Howard Gordon.

»Homeland sæson 5« sendes på DR den 7. oktober.