Coca-Cola, McDonald's og Adidas frygter, at korruptionsanklagerne mod det internationale fodboldforbund FIFA vil gøre det vanskeligere at markedsføre deres produkter - en proces, som de hvert år bruger millioner af kroner på i forbindelse med fodboldsporten.

Da schweizisk politi i samarbejde med det amerikanske forbundspoliti, FBI, onsdag morgen stormede et hotel i Zürich og arresterede flere højtstående FIFA-medlemmer - i alt ni på verdensplan samt fem forretningsfolk - blev det internationale fodboldforbund sendt til tælling.

FIFA-præsident tager bladet fra munden - og skyder skylden på de andre

Men korruptionsanklagerne ryster ikke kun FIFA - også sponsorerne er stærkt bekymrede.

FIFA har i alt fem hovedsponsorer, og en af dem, den amerikanske burgerkæde McDonald's, en af hovedsponsorerne ved VM i Rusland i 2018, taler med skarpe tunger mod organisationen.

FIFA-præsident gjort til grin efter korruptionsanklager: 'Kære FBI, vi kan få det her til at forsvinde, ikke?'

»McDonald's tager spørgsmål om korruption og etik meget alvorligt. Vi er i dialog med FIFA i forbindelse med denne sag, og vi vil fortsat holde et skarpt øje med sagen,« lyder det fra McDonald's i en udtalelse.

Sodavandsgiganten Coca-Cola poster også millioner af dollars i sporten hvert år og beder nu det internationale fodboldforbund om at tage sig sammen.

FIFA om onsdagens skandale: 'Blatter danser ikke ligefrem rundt på sit kontor'

»Denne kontrovers har plettet FIFAs mål og idealer for verdensmesterskaberne i fodbold, og vi har gentagende gange udtrykt vores bekymringer over disse anklager. Vi forventer, at FIFA fortsætter med at tage sig grundigt af problemerne. Vi er sikre på, FIFA vil fortsætte med at samarbejde til fulde med myndighederne,« siger sodavandsgiganten i en udtalelse.

Adidas og Budweiser har også luftet sine frustrationer.

Sidste år opfordrede sponsorerne Coca-Cola, Sony, Visa, Adidas og Huyndai til, at der blev iværksat en grundig undersøgelse af, hvordan Qatar blev tildelt VM-værtsskabet i 2022.