Mere end en halv million danskere så med, da det danske kvindelandshold i fodbold mandag aften besejrede Norge og bookede en billet til EM-kvartfinalen.

Den igangværende EM-slutrunde har naturligt givet anledning til den evige debat om, hvorvidt kvindefodbold fanger danskernes interesse eller ej. Men ser man alene på seertallene fra Danmarks 1-0 sejr over Norge, kan det konkluderes, at interessen er der. Faktisk er den helt enorm.

Ifølge DR Medieforskning havde TV 2 og Eurosport 2 sammenlagt et gennemsnit på 556.000 seere. Da seertallet var på sit højeste ramte det hele 746.000.

Det gør kampen til den næstmest sete fodboldkamp i 2017 - den havde endda flere seere end Champions League-finalen mellem Juventus og Real Madrid. Den mest sete kamp har med et gennemsnit på 684.000 seere været herrelandsholdets VM-kvalifikationskamp mod Rumænien.

Det skal selvfølgelig tages i mente, at flere danskere har mulighed for at se TV 2 end eksempelvis TV 3+. Men for at sammenligne de 556.000 seere fra gårsdagens kamp, hvor Katrine Veje scorede kampens eneste mål, følger her et par eksempler på andre fodboldkampe fra i år.

Under forårets meget betydningsfulde El Clásico mellem Barcelona og Real Madrid fulgte gennemsnit 326.000 seere med.

Danmarks 25 års-jubilæumskamp mod Tyskland havde 487.000 seere.

Ved pokalfinalen mellem FC København og Brøndby var der til sammenliging 252.000 seere, mens Europa League-finalen mellem Manchester United og Ajax tiltrak 330.000 seere.

Tirsdag aften bliver det afgjort, hvem det danske kvindelandshold skal møde i EM-kvartfinalen.