Danmarks suverænt største discountforretning på dagligvaremarkedet, Netto, lukker nu 39 DøgnNetto-forretninger for at åbne dem igen i nye klæ'r.

DøgnNetto-forretningerne, som primært er placeret i hovedstaden, åbnede i sin tid for at tage kunder fra døgnkioskerne, men nu bliver de altså lagt om til traditionelle Netto-forretninger eller Føtex Food.

Af DøgnNettos 39 eksisterende butikker forventes cirka 30 at blive omdannet til traditionelle Netto-butikker. Fire forretninger bliver konverteret om til convenience-konceptet Føtex Food, mens en håndfuld bliver lukket.

I lyset af den benhårde konkurrence om gode lokaler og placeringer for supermarkeder i hovedstadsområdet er det ifølge Nettos direktør, Claus Juel-Nielsen, en bedre forretning at droppe DøgnNetto-konceptet og satse på de større, traditionelle Netto-forretninger, hvor udvalget er større, og hvor Netto blandt andet har succes med de såkaldte »spotvarer«.

»De gule Netto-butikker laver så meget mere omsætning og indtjening, at selvom DøgnNetto er en udmærket forretning, kan det bedre svare sig at omlægge dem,« siger Claus Juel-Nielsen og tilføjer, at det har været »luksus« at have de mindre DøgnNetto-konceptet kørende på gode lokationer.

»Vi er hele tiden på jagt efter nye butikslokaler i Storkøbenhavn. Ved at lave DøgnNetto om kan vi tage et tigerspring i forhold til at få åbnet flere gule Netto-butikker,« siger Claus Juel-Jensen.

Netto er en del af Dansk Supermarked, der også står bag Bilka og Føtex. Selv om der er et overflod af dagligvarebutikker i Danmark, fortsætter Netto med at investere i butiksnettet, og i løbet af 2016 skal 50 nye eller udvidede Netto-forretninger være klar.

»At vi omdanner DøgnNetto-kæden til gule Netto-butikker, ændrer ikke ved vores øvrige ekspansionsplaner for 2016,« siger Claus Juel-Jensen.

Omlægningen af butikkerne kommer til at ske i løbet af 2016. Ifølge direktøren får de nuværende medarbejdere i DøgnNetto mulighed for at fortsætte i de nye Netto-butikker eller andre steder i Dansk Supermarked.

Sidste år havde Dansk Supermarked et overskud efter skat på 1,7 milliarder kroner mod 1,8 milliarder kroner året før. Sidste års omsætning lå på 57,4 milliarder kroner, hvilket svarer til en vækst på én procent i forhold til året før. Koncernens vigtigste vækstmotor er Netto, som også opererer i udlandet, blandt andet Polen og Storbritanien.

Hos ærkerivalen Coop har man arbejdet med helt andre koncepter tilpasset storbyens forbrugere, blandt andet i form af Lille Irma og senest med et Brugsen-koncept, som har fokus på convenience-varer.