En reklame for chokoladepålægget Nutella er blevet erklæret vildledende af Fødevarestyrelsen og Radio- og Tv-nævnet - og må derfor ikke længere vises Danmark

I reklamen som har kørt i månedsvis på TV2 og på producentens hjemmeside ser man en familie, der rister brød og smører Nutella på, mens en stemme fortæller, at "Nutella giver en god start på dagen.. god morgen med Nutella." Herudover oplyser stemmen i reklamen, at 15 gram Nutella indeholder to hasselnødder og skummetmælk.

Men producenten, Ferrero Scandinavien, undlader fuldstændig at nævne, at 55,4 procent af Nutella er ren sukker og at der er hele 31 procent fedt i Nutella - og den undladelse gør ifølge Radio- og Tv-nævnets afgørelse i april, at forbrugerne får det indtryk, at produktet er sundere og mindre fedt end det rent faktisk er.

Senest satte Fødevarestyrelsen trumf på og påbød i juni, at reklamen skulle fjernes fra den danske del af internettet - senest 20. juli.

- Det der var galt med deres tv-reklame var, at de gav indtryk af, at der var skummetmælk i Nutella, hvilket det jo ikke er, når det er skummetmælkspulver. De gav også i tv-reklamen indtryk af, at det var et sundt produkt, der blandt andet bestod af hasselnødder og skummetmælk. Hvilket man jo ikke kan sige det er, når over halvdelen af indholdet er sukker, og næsten en tredjedel er fedt. Det gav vi dem altså et påbud om at ændre, siger sektionsleder Charlotte Kølln fra Fødevarestyrelsen til BT.

Den italienske producent af Nutella, Ferrero, der også laver produkter som Kinder Æg og Kinder Mælkesnitte, fortæller, at man nu har lavet en ny reklame, som de nu har forelagt Fødevarestyrelsen.

- Ferrero er i en fortsat dialog med Fødevarestyrelsen om markedsføringen af Nutella.  Den aktuelle afgørelse handler om en reklamefilm, som ikke længere vises. Filmen er siden blevet revideret og er tilsendt Fødevarestyrelsen. Det er vores forventning, at den nye film imødekommer de ønsker, Fødevarestyrelsen har til markedsføringen af produktet, skriver marketingschef Stephanie Illgner i en mail til BT.

BT har tidligere skrevet, hvordan store internationale fødevareproducenter som Nestle har fået flere anmærkninger og bøder af de danske fødevaremyndigheder, når de bruger udenlandsk markedsføring, der blot er oversat til dansk. At det ikke er første sag bekræfter Fødevarestyrelsen.

- Vi har tidligere haft flere sager om vildledning med de store internationale fødevarekoncerner, men det er den første sag, som jeg erindrer, vi har haft med Nutella og Ferrrero, siger sektionsleder Charlotte Kølln fra Fødevarestyrelsen.