Danskerne er vilde med den amerikanske shoppingdag Black Friday. Men det kan betale sig at være opmærksom som forbruger, så man ikke bliver snydt af de mange gode tilbud.

For et par år siden, var der ikke mange danskere, der kendte til fænomenet Black Friday. Men for to år siden fik den amerikanske shoppingdag sit gennembrud i Danmark, og sidste år var den 28. november en af de helt gode dage i butiksbranchen målt på omsætning.

Men selvom det kan være fristende at få sig et tv eller noget andet elektronik til en god pris, så er der god grund til at være lidt ekstra opmærksom, når man shopper på Black Friday.

Det fortæller Henrik Sedenmark, der er chefkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

»Det er en god idé at tjekke, om det virkelig er et godt tilbud. Bare fordi en vare er sat ned i én butik, kan den sagtens være endnu billigere i en anden,« fortæller han til BT.

Han opfordrer samtidig shoppelystne danskere til at slå koldt vand i blodet og tænke sig om, før de svinger kreditkortet.

»Det er vigtigt ikke at blive forblændet af et godt tilbud eller blive revet med af stemningen. Overvej, om det er noget, du har brug for,« tilføjer han.

Endelig har Henrik Sedenmark et godt tip til dig, der bliver fristet af neongule skilte med ordene 'Spar 50 procent'.

»Vær opmærksom på, om varen rent faktisk er på tilbud. Hvis en butik skriver, at en vare har kostet 2.000 kroner, og nu koster 1.000, men den måske reelt har været solgt til 1.500 kroner, så har du stadig ret til at få 50 procents rabat af den pris - altså 750 kroner,« forklarer han.

epaselect USA BLACK FRIDAY SHOPPERS

Derudover gælder de samme huskeregler, som normalt under udsalg. Sedenmark opfordrer til, at man sørger for at undersøge, om man kan bytte sine varer - og i øvrigt at huske på, at selvom der er tale om udsalgsvarer, har man stadig to års reklamationsret.