KOMMENTAR

Jeg har genvundet optimismen efter torsdagens dansker-dukkert i Woking.

Hvis McLaren på nogen måde havde mistet tiltroen til Kevin Magnussen, havde man benyttet lejligheden til at droppe ham fuldstændig. I stedet gjorde teamchef Ron Dennis meget ud af at fortælle, at den 22-årige dansker er fremtidens mand i et team, hvor 2015-kørerne Fernando Alonso og Jenson Button er henholdsvis 33 og 35 år.

Og endnu vigtigere: Honda-boss Yasuhisa Arai slog fast, at japanerne vil hjælpe danskeren. Hvis det kan kombineres med reservekører-jobbet i Formel 1, giver Honda-forbindelsen sikkert Magnussen en velbetalt 2015-tjans i en af de serier, japanerne er involveret i – sportsvogne, GT-biler eller Formel-racing i USA eller Japan. Men endnu vigtigere: Honda vil hjælpe Magnussen til en plads i Formel 1-feltet 2016. Det skal ske som en pakkeløsning, hvor Honda udvider Formel 1-indsatsen med endnu et team, der så får Magnussen som kører.

Der er ikke frit valg på alle hylder. Ferrari og Mercedes er udelukket, for de bygger deres egne motorer, og Red Bull og søster-teamet Toro Rosso er forlovede med Renault.

Men hvad med Force India? Teamet har haft stor succes med Mercedes-motorerne, men det økonomisk pressede team har det svært med de årlige regninger fra Stuttgart på omkring 200 millioner kroner. Hvis Honda kommer med et interessant tilbud – lavere motorregninger og en rigtig god chauffør – kan jeg godt forestille mig Magnussen i en Force India-Honda i 2016. Specielt fordi Force India traditionelt har gode forbindelser til McLaren, og indtil McLaren overraskende hentede Magnussen ’in-house’ op til denne sæson, blev der arbejdet på, at danskeren skulle have et læreår hos det indiske team i 2014.

Williams er også en mulighed. Også her har man succes med Mercedes-power – og også her er man presset økonomisk og derfor lydhør for et godt tilbud fra Honda. Man har tidligere arbejdet sammen med japanerne, og teamet har sandsynligvis mindst et ledigt sæde i 2016. Valtteri Bottas er kørt i stilling til at afløse landsmanden Kimi Räikkönen hos Ferrari, og Felipe Massa er snart pensionsmoden. Dertil kommer, at teamet allerede i år forhørte sig om Kevin Magnussens fremtidsplaner.

Lotus er også en mulighed. Teamet skifter nu til Mercedes-motorer, men et godt tilbud kan få teamet til at springe videre til Honda i 2016. Læg også mærke til at Saxo Bank allerede er involveret i Lotus-teamet, og at dette samarbejde promoveres langt mere i Japan end i Danmark. En dansk kører i en Lotus-Honda vil utvivlsomt være et interessant 2016-scenarie for Saxo Bank.

Endelig er der … McLaren. Fernando Alonso og Jenson Button har kontrakt med teamet til i hvert fald udgangen af 2016. Men der er utvivlsomt get-out-klausuler, og hvis samarbejdet ikke lever op til forventningerne, og der er et mere interessant 2016-sæde ledigt, kan Alonso hoppe videre. Og hvis Button får for mange tæsk af spanieren, kan McLaren udskifte ham. I begge scenarier står Kevin Magnussen først i køen af potentielle afløsere.

Som sagt: Jeg har genvundet optimismen. Kevin Magnussen er allerede på vej mod et Formel 1-comeback.

Optimismen er

genvundet

Flere team kan

komme i spil

Kevin er på vej

mod F1-comeback