Kommentar

Kevin Magnussen gentog det igen og igen, da han i november underskrev kontrakten: ’At køre Formel 1 for McLaren er mit livs drøm.’

Hvorfor ligner han i disse uger så ikke en ung mand, der udlever drømmen?

2014 startede fantastisk med andenpladsen i Australien, men sandheden om drømme-debuten er, at McLaren overpræsterede voldsomt i Albert Park: 2014-modellen, MP4-29, fandt et sweet-spot i den australske eftermiddags-hede, den ikke har været i nærheden siden.

Fire løb inde i Magnussens drøm viser McLaren MP4-29 sig som noget makværk. Den mangler downforce i så udpræget grad, at den destruerer sine dæk med foruroligende fart. Hvis MP4-29 ikke havde det power-overskud på anslået 50 hestekræfter, Mercedes-motoren leverer, ville McLaren rode rundt helt nede i bunden af Formel 1-feltet 2014.

Alle i teamet forsøger selvfølgelig at bevare optimismen. Jenson Button taler om, at man ’langt bedre forstår MP4-29’ end sidste års skod-model. Teamejer Ron Dennis siger McLaren ’vil vinde løb i år’. Teamchef Eric Boullier ’tror på podieplaceringer’. Kevin Magnussen? Hvis man skal sige det pænt, er han bare ’mut’.

Man kan kun gætte på, hvorfor McLaren-ledelsen åbenbart oplever virkeligheden anderledes end resten af Formel 1-folket. Måske handler det om den titelsponsor McLaren har jagtet i månedsvis? Kontrakten skulle angiveligt være tæt på underskrivelse, og antallet at nuller på checken kan hænge sammen med sandsynligheden for gode resultater i resten af sæsonen.

Magnussen og Button kæmper heroisk med den problematiske MP4-29. Danskeren gør det absolut ok, men det er tydeligt, at Button er blevet undervurderet. At være indenfor to-tre tiendedele sekund pr. omgang af feltets mest erfarne kører er acceptabelt for en rookie.

Problemet er bare, at Magnussen startede sin Formel 1-karriere med at være hurtigere end englænderen i både vinter-testerne og årets to første løb. Derfor opleves det nu som skuffende at få baghjul af Button, der i samtlige træninger i både Bahrain og Kina var hurtigste McLaren-kører.

Nu venter tre ugers løbspause inden Formel 1's Europa-premiere i Spanien. I McLarens hovedkvarter i Woking arbejdes der på højtryk, for de næste uger er af afgørende betydning. Alle team introducerer årets første, store up-date til deres 2014-modeller i Spaniens Grand Prix, der bliver en god målestok for resten af året.

En gammel tommelfingerregel i Formel 1 siger, at ’dét, der fungerer på Circuit de Catalunya, fungerer på de fleste baner’. Og omvendt: ’Dét, der ikke fungerer på Circuit de Catalunya, bliver aldrig rigtig godt’.

Det er urealistisk at tro på, at McLarens update af MP4-29 vil sætte Magnussen og Button i stand til at udfordre Mercedes. Men man skulle gerne komme tilbage til den position som ’best-of-the-rest’, man havde den mindeværdige eftermiddag i Albert Park i midten af marts.

Hvis ikke McLaren tager et afgørende skidt i den rigtige retning i Spanien, ligner 2014 endnu en frustrerende sæson for teamet. Og frustrationerne fortsætter sandsynligvis i 2015, hvor man mister Mercedes’ power-overskud: Et nyt motor-samarbejde med Honda er utvivlsomt den rigtige løsning for McLaren på den lange bane. Men 2015 risikerer at blive overskygget af udviklingsarbejdet med den japanske V6er.

Kevin Magnussen har så meget talent og er så committed, at han nok skal komme igennem den nuværende krise. Men lige nu ligner drømmen om Formel 1 og McLaren mest et mareridt.