Med 50 dage til årets første løb i Melbourne i Australien ligner Formel 1-VM 2015 lukket land for Danmark.

Kevin Magnussen skal være reservekører for McLaren, men har kun udsigt til et komme bag rattet i teamets nye MP4-30 model, hvis Fernando Alonso eller Jenson Button bliver syge eller skadede.

Rygter har i denne uge forbundet Magnussen med det lille Marussia-team, der med en gæld på omkring 300 millioner kroner lukkede ned efter det russiske grandprix i oktober. En del af teamets materiel er allerede solgt på tvangsauktion, men yderligere en auktion i denne uge, hvor blandt andet Formel 1-racerne skulle under hammeren, blev aflyst i sidste øjeblik.

Marussia-ledelsen er ifølge teamchef John Booth i kontakt med nye investorer, der kan sikre teamets fremtid. De afgørende underskrifter er endnu ikke på plads, men hvis Marussia overlever, er der pludselig to ledige pladser i 2015-feltet.

McLaren er en af Marussias største kreditorer. Kevin Magnussens team har omkring 70 millioner kroner til gode for blandt andet simulator-leje, og rygter har antydet, at McLaren kunne bruge deres tilgodehavende til at presse Marussia til at give det ene sæde til danskeren. Den mulighed arbejder danskerens manager, Dorte Riis, dog ikke med:

»Der er ingen hos os, der taler om Marussia, så det er næppe sandsynligt,« siger hun til BT, mens McLarens talsmand, Matt Bishop, ikke ønsker at kommentere rygterne:

»Det ville ikke være passende,« siger han.

Marco Sørensens udsigt til Formel 1-kilometer i 2015 er dog endnu dårligere end Kevin Magnussens. Med støtte fra Saxo Bank var Sørensen i 2014 tilknyttet Lotus, men han kom aldrig ud at køre for teamet, der havde franskmanden Charles Pic som tredje- og reservekører. Drømmen om at rykke op i hierarkiet og køre en eller flere træninger brast i denne uge, da Lotus annoncerede englænderen Jolyon Palmer som ny tredje- og reservekører.

Dermed synes Sørensen, der i denne uge arbejder i Lotus´ simulator i hovedkvarteret i Enstone, at være kørt fast i rollen som ’fjerde- og simulator-kører’ hos Lotus. Teamets pressechef Andy Stobart siger til BT:

»Marcos' rolle er endnu ikke defineret – den vil blive afsløret på et senere tidspunkt.”

Saxo Bank, der sidste år var officiel business-partner for Lotus, er ifølge teamets hjemmeside forfremmet til en position blandt teamets største sponsorer og partnere.

Hverken Lotus eller Saxo Bank har dog ønsket at kommentere præcis, hvordan Formel 1-samarbejdet vil forløbe i 2015.