Hvad sker der med Kevin Magnussen efter denne sæson hos McLaren? BTs Formel 1-ekspert Peter Nygaard gransker de fire mulige scenarier og ser nærmere på, hvordan de hver især vil definere den unge danskers fremtid som racerkører.

1. HAN FORTSÆTTER HOS MCLAREN

Så er problemerne løst – på den korte bane. Men på lidt længere sigt kommer han op til den helt store Formel 1-eksamen. I år var det direkte sammenligningsgrundlag hos McLaren ’kun’ Jenson Button, der aldrig har været anerkendt som en af de allerhurtigste Formel 1-kørere. Det var imponerende, hvordan Magnussen i sin rookie-sæson kørte lige op med den erfarne englænder, men 2015-opgaven kan blive betydeligt sværere: Han kommer i givet fald op mod Fernando Alonso, der er anerkendt, som den bedste kører i feltet. Samtidig er spanieren berømt og berygtet som en dygtig 'politiker', der er god til at samle et team omkring sig – som regel på holdkammeratens bekostning. Hvis han fortsætter hos McLaren, kan 2015 derfor blive (endnu) en make-or-break-sæson for Kevin Magnussen: Hvis han kører lige op med Alonso – eller ligefrem fra ham – er hans langsigtede Formel 1-fremtid sikret. Hvis han bliver sat i skyggen af Alonso, kan han se frem til en ligeså usikker og mavesårs-fremkaldende eftersommer som i år.

 

2. HAN BLIVER TREDJEKØRER HOS MCLAREN

Formel 1-bagmand Bernie Ecclestone er ved at rydde op bagerst i feltet. Marussia er allerede forsvundet, og Caterham har kun reddet sig til Abu Dhabi ved hjælp af crowd-funding (der ikke kan finansiere en fuld 2015-sæson). Eccletone vil hellere have seks-syv veletablerede teams med tre biler end 11 teams med to biler. Allerede i 2015 kan tre af de største teams blive bedt om at indsætte en ekstra bil, og ét af dem kan blive McLaren. I givet fald vil man have plads til både Alonso, Button og Magnussen, men danskeren vil som den yngste og mest uerfarne sikkert blive tredjekører – med udsigt til ikke at kunne opnå point i VM (sandsynligvis vil kun to kørere fra hvert team kunne score VM-point).

 

3. HAN BLIVER RESERVEKØRER FOR MCLAREN

Hvis McLaren satser på Alonso/Button i 2015, degraderer man sandsynligvis Magnussen til test- og reservekører. Der er simpelthen investeret for meget – økonomisk og image-mæssigt – i danskeren til, at man dropper ham fuldstændigt. Men efter at have prøvet ’the real deal’ bliver testkører-rollen en frustrerende opgave for danskeren. Efter at have oplevet hans desperation når McLaren-raceren ikke virkede i år, tør jeg næsten ikke tænke på, hvordan han vil reagere som reservekører. Her får han minimal tid i bilen, for de få testdage er forhåndsreserverede Alonso (som ny kører i teamet) og Button (med Honda-erfaring). Og problemet bliver ikke nødvendigvis løst, hvis Button som ventet stopper efter 2015: Så er McLarens anden reservekører, Stoffel Vandoorne, efter to år i GP2-serien klar rykke op i Formel 1. Der er dem hos McLaren, der mener, at Vandoorne er marginalt hurtigere end Magnussen (men ikke helt så teknisk velfunderet). OG – i efteråret 2015 vil Vandoorne  i modsætning til reservekører Magnussen være racer-skarp efter en sæson i GP2-serien.

 

4. HAN DROPPES AF MCLAREN:

Det er en urealistisk, men ikke umulig løsning. McLaren-ledelsen kan beslutte sig for, at man har for mange kørere, og selvom det forekommer usandsynligt, kan Magnussen bliver offer for ’oprydningen’. Danskeren og hans manager kan også blive så skuffede over teamet, at de selv vælger at gå. I begge tilfælde ser det rigtig skidt ud: Selvom det er urimeligt, vil Magnussen blive opfattet, som om han er blevet vejet og fundet for let. Og når man én gang er blevet droppet af et topteam, er der ingen vej tilbage. Han kan så håbe på en ny Formel 1-chance i et mindre team, men her er 2015-pladserne allerede optaget og vil i alle tilfælde kræve et stort, tocifret millionbeløb i sponsor-medgift. Jobmulighederne uden for Formel 1 er også begrænsede med henblik på 2015, hvor for eksempel de interessante fabriks-sæder i sportsvogns-VM allerede er uddelt. McLaren og Honda kan vælge at sætte danskeren ’på græs’, men det skal i givet fald være i en serie, hvor japanerne er involveret. Kevin Magnussen i det japanske GT-mesterskab eller den amerianske IndyCar-serie 2015? Det er worst-worst-WORST case scenario!