SINGAPORE: Økonomi. Seks team styrtbløder røde tal, og flere af dem er truet på livet i Formel 1.

Tribunerne er udsolgt. Robbie Williams og Jennifer Lopez spiller op til asfaltbal på inderkredsen. Startgridden er fyldt op med 22 biler – på overfladen ligner Formel 1 her i Singapore en succes. Men under den glamourøse overflade er det tydeligt, at krisen kradser værre end nogensinde i verdens dyreste sport.

Mindst halvdelen af feltet kæmper mere eller mindre åbenlyst mod konkurs, og der tales nu om, at de største og rigeste team kan blive tvunget til at indsætte tre biler for at fylde 2015-feltet op.

Mercedes, Ferrari, Red Bull (inklusiv junior-teamet Toro Rosso) og McLaren har ingen problemer. Med store bilfabrikker i ryggen (eller en energidrik, der indbringer milliarder) er økonomien på plads.

Men de øvrige seks team styrtbløder røde tal i regnskaberne.

Lotus, der havde underskud på henholdsvis cirka 500 og 600 millioner kroner i 2012 og 2013, praler nu nærmest med, at første halvdel af 2014 ’kun’ kostede ejerne cirka 50 millioner kroner. Svimlende beløb, som sponsorater med danske Saxo Bank og Endless Jewelry ikke kan rette op på.

Force India ejes i fællesskab af den indiske Sahara Group og milliardæren Vijay Mallya. Chefen for Sahara, Subrata Roy, har foreløbig tilbragt fem måneder bag tremmer i Delhi for at have ført en række investorer bag lyset. Mallya hævder, at han stadig er solvent, men blandt andet hans flyselskab Kingfisher Airlines er for længst gået konkurs, og rygter antyder, at andre dele af hans forretningsimperium også har voldsomme problemer.

Det schweiziske Sauber-team har også en vaklende økonomi og har været til salg i årevis. Russiske investorer ville købe sig ind i teamet sidste år, men de forventede rubler rullede aldrig ind på teamejer Peter Saubers konto. Nu forhandles der med den canadiske milliardær Lawrence Stroll, der skabte sin formue med tøjmærkerne Tommy Hilfiger og Polo Ralph Lauren, men rygter fra Schweiz antyder, at mange af teamets underleverandører er ved at miste tålmodigheden over ubetalte regninger.

1990ernes mest vindende team, Williams, er i gang med den bedste sæson i årevis, men succesen har sin pris. Nye, dyre Mercedes-motorer og investeringer i den lovende 2014-model har resulteret i et underskud i årets første seks måneder på omkring 200 millioner kroner.

Det delvist russisk-ejede Marussia-team scorede sine første point nogensinde med Jules Bianchis niendeplads i Monte Carlo i maj. Men teamet har siden Formel 1-debuten i 2010 brændt tæt på halvanden milliard kroner af, og den russiske sportsvognsfabrik, der ejer hovedparten af teamet, har opgivet af bygge den supersportsvogn, der var grunden til, at man involverede sig i Formel 1.

Caterham var tæt på at lukke efter det britiske grandprix, men blev reddet af en gruppe investorer, der købte teamet af den malaysiske milliardær Tony Fernandes. I dag er der uden for teamet ingen i paddocken, der ved, hvem der reelt ejer Caterham, og spørger man den teamchef, ejerne har indsat, svarer han blot, at de ønsker at forblive hemmelige.

I Formel 1-bagmand Bernie Ecclestones kontrakter med TV-stationer og løbsarrangører garanterer han et felt på minimum 18 biler. Hvis tre team forsvinder i løbet af vinteren – og det er ikke et urealistisk scenarie – er de største team forpligtet til at indsætte en tredje bil.

- Jeg vil hellere have tre biler fra de store team end tre små team, der alligevel ikke har en chance, siger Formel 1-bagmand Bernie Ecclestone kynisk.