Kevin Magnussen havde haft en super-weekend i Ungarn indtil tredje og sidste del af kvalifikationen. Han havde kvalificeret sig komfortabelt til den såkaldte Q3, hvor top-10 placeringerne på startgridden afgøres, og han havde domineret sin makker Jenson Button i samtlige træninger.

Så begyndte det at dryppe over Hungaroring, og de 10 kørere i kamp om pole position fik travlt med at komme ud af pitten og sætte en omgang på den stadig nogenlunde tørre bane.

- Det var ekstremt svære forhold, og jeg var heldig, at jeg startede relativt roligt, fortalte den førende i VM-stillingen, Nico Rosberg senere. Kevin var ikke så heldig.

Danskeren mistede herredømmet over sin McLaren under nedbremsningen efter langsiden, hvor bilerne runder 310 km/t. Raceren ramte barrieren med voldsom kraft, og det var tydeligt at McLaren-folkene i pitten frygtede for danskerens ve og vel. - Kevin – are you OK. Are you OK?, lød det over pit-radioen, inden Magnussen efter et par lange, bange sekunder svarede: ”Yeah – I am good.”--

Hov, giv os lov at vise videoen

Det gør du her

Videoen er klar, når du har klikket på den grønne knap

Da han kom tilbage til paddocken blev Magnussen omgående omringet af reportere, men skuffelsen over sin første formel 1-crash var åbenbart stadig så voldsom, at svarene indledningsvist blev uhyre kortfattede.

- Hvad skete der? 'Jeg ramte muren.'

- Hvordan skete det? 'Banen var våd.'

- Hvordan har du det? 'Jeg er OK.'

Først senere kom en mere uddybende forklaring:

- Jeg fik ikke nogen meldinger fra teamet. I den slags situationer kan man satse eller tage det roligt. Og jeg satsede. Der var tørt i det forrige sving, så efter langsiden bremsede jeg, hvor jeg plejer. Det var så bare slet ikke der, man skulle bremse i regnvejr. Jeg blev virkelig overrasket over, hvor våd banen var. Jeg trådte på bremsen, men der var ikke noget grip – fra det ene sving til det næste skiftede det fra fuld grip til ingen grip, og jeg kunne ikke stoppe, forklarede Magnussen.

- Jeg er ked af det på teamets vegne, for jeg tror på, jeg kunne have fået en god kvalifikation med en startposition omkring sjettepladsen.

Mens Magnussen forklarede ulykken igen og igen for reporterne, fik mekanikerne bugseret McLaren-vraget tilbage til pitgaragen, hvor de omgående gik i gang med at vurdere og reparere skaderne.

- Forhåbentlig kan gutterne få bilen i topform til i morgen. Det er vigtigt, at vi kan genopbygge bilen uden at udskifte motoren, for så skal jeg starte bagerst. Jeg fik ikke rigtig set på bilen efter ulykken, men det føltes som om, den var voldsomt beskadiget, sagde Magnussen.

Lørdagaften stod det også klart at Magnussens crash beskadigede McLaren-raceren så meget, at den skal genopbygges omkring et helt nyt chassis. Det betyder at danskeren skal starte løbet fra pitten.

Nico Rosberg, der lige netop reddede sig igennem det første, regnvåde sving i Q3 uden at ryge af banen, tog senere pole position. Hans Mercedes-teamkammerat Lewis Hamilton blev for andet løb i træk ramt af problemer under kvalifikationen: Efter en bremseskive eksploderede i Hockenheim brød hans bil i brand på Hungaroring, og han må sandsynligvis også begynde løbet fra pitten. 

Den regerende verdensmester Sebastian Vettel (Red Bull-Renault) leverede med andenpladsen sin hidtil bedste startposition i 2014, mens Valtteri Bottas (Williams-Mercedes) fortsætter sin imponerende sommer ved at dele anden startrække med Vettel teamkammerat Daniel Ricciardo.

Magnussens teamkammeret Jenson Button starter fra syvendepladsen, lige efter danskerens ’krigskammerat’ fra første sving i Tyskland, Felipe Massa (Williams-Mercedes).