Kevin Magnussen er ude af orkanens øje igen under weekendens malaysiske grand prix. Han lærer at leve med det, men det er kedeligere, indrømmer han i dette interview.

Efter den hektiske stand-in-weekend i Australien for 14 dage siden er Kevin Magnussen ved at finde sig til rette i sit nye 2015-job som reservekører.

»Jeg kender jo jobbet som test- og reservekører fra tidligere. Det handler om at samle så meget information som muligt, for jeg kan komme i bilen med kort varsel. Det handler om at være up-to-date med bilens udvikling, og om at være i fysisk form,« siger Kevin Magnussen.

Han sidder i McLaren-teamets hovedkvarter i paddocken på Sepang-banen udenfor Kuala Lumpur. Humøret er godt, og han virker langt mindre presset end sidste år.

»Det er ikke så intenst,« siger han om reservekører-jobbet.

»Og jeg vil ikke være negativ, men det er lidt kedeligt,« fortsætter han.

»Og når jeg ser bilerne ude på banen, vil jeg være med. Det er frustrerende, men jeg har en plan, en vision. Så længe man har noget at se frem til, er det ikke så slemt. Og når jeg kommer tilbage til Formel 1 og kører løb, vil jeg nyde det endnu mere, fordi jeg har savnet det så længe. På den måde er det vel positivt at holde denne pause?«

McLaren-Honda-teamet består i år af Jenson Button og Fernando Alonso.

»Der er stadig meget at lære, og jeg kan lære meget af Fernando og Jenson, for de er jo de mest erfarne kørere i feltet. Det er meget spændende at lytte til deres feedback til ingeniørerne og se, hvordan de justerer bilen,« forklarer Magnussen.

Igennem vinteren og foråret ledte Magnussen og hans management efter alternativer til Formel 1, men de er nu opgivet.

»Man ved ikke, hvad der kan dukke op i løbet af året, men foreløbig er det planen at fokusere på reservekører-jobbet hos McLaren. Det er planen, at jeg skal med til alle løb,« siger han.

Jobbet som reservekører indebærer også en række dage i McLarens avancerede simulator i Woking udenfor London.

»Men jeg ved ikke, hvor mange dage jeg får i simulatoren. McLaren har allerede to simulator-kørere i Stoffel Vandoorne og Oliver Turvey, og de skal bruge den meget. Og de faste kørere Jenson og Fernando skal også til, så der er meget pres på simulatioren,« siger han.

Stoffel Vandoorne er udskreget til at kunne true Magnussens position i McLaren-teamet. Den unge belgier kører i år i GP2-serien, hvor han er en af favoritterne.

»Jeg har stor respekt for Stoffel og er sikker på, han får en stor karriere. Jeg er meget sikker på, at Stoffel vinder GP2,« siger Magnussen.

»Men hvad kan jeg gøre ved det? Han er på samme tid en kollega og en konkurrent. Men det er alle talentfulde kørere jo. Jeg må bare koncentrere mig om mig selv og gøre det så godt som muligt.«

Det er muligt at lade tredje- og reservekørere afløse en af de faste kørere i den første fredags-træning op til grandprix´erne, men her kommer danskeren ikke i aktion.

»McLaren har en politik om ikke at indsætte andre kørere om fredagen. McLaren vil have det optimale ud af en grandprix-weekend, og det får man ikke, hvis man indsætter en tredjekører om fredagen. Selvom jeg gerne vil køre, så forstår jeg også godt den indstilling,« siger han og tilføjer så næsten drømmende:

»Men det her er Formel 1, og alt kan ske.«

Han ventes i alle tilfælde at sidde bag rattet, når McLaren som alle de andre Formel 1-teams har et par testdage efter løbene i Spanien (maj) og Østrig (juni).

»Jeg håber at teste senere på året, og at jeg får en dag eller to. Men der er så få test-dage, og nogle af dem er reserveret til rookies uden løbserfaring fra Formel 1. Så jeg ved ikke, hvilke muligheder der er, for det er noget, teamet beslutter.«

McLaren har gennem vinter-testerne og i det første løb i Australien haft store problemer. Den nye Honda-motor har savnet både hestekræfter og pålidelighed, og flere eksperter har påpeget, at det måske kun er godt, at Magussen ikke er for dybt involveret i den krise, McLaren netop nu befinder sig i.

»Jeg har ikke rigtig tænkt på det på den måde. Hvis jeg fik chancen for at køre løb, ville jeg helst det. Jeg ville springe ned i bilen omgående, for lige meget hvad er det jo stadig en McLaren!«

Kevin Magnussen er trods sin unge alder en meget komplet racerkører. Men hvad er hans største styrke? Han tænker sig længe om:

»Min største styrke som racerkører er nok at anerkende mine svagheder,« siger han tøvende. Og fortsætter så efter en tænkepause:

»Eller måske nedbremsningerne? Ja, jeg er god til at bremse sent. Men det kan også være en svaghed, for man kan også bremse for sent. Og dét har jeg en tendens til. Så måske er hurtige sving min virkelige styrke.

Formel 1-sæsonen 2014 - og specielt den sensationelle andenplads i debutløbet i Australien - gjorde Kevin Magnussen til superstar i Danmark. Det er en rolle, han forsøger at nedtone.

»Jo, jeg er blevet berømt i Danmark og bliver tit genkendt. Men det er, hvad man gør det til. Man kan godt udnytte det, og så vil det ændre éns liv. Men man kan også fortsætte med at leve et helt almindeligt liv. Danmark er et lille land og der er ikke andre Formel 1-kørere, men det er jo ikke, fordi jeg bliver overfaldet, når jeg går på gaden. Det bekymrer mig ikke så meget. Jeg er meget nede på jorden og nyder et almindeligt liv med de små glæder.«

Seancen hos McLaren er ved at være slut, men Magnussen når lige at runde sin nye position som reservekører endnu en gang:

»Jeg ville så gerne stadig køre race, men jeg er stadig ung, og der er gode muligheder for at komme tilbage og køre løb. Så jeg har ikke givet op. Det overordnede mål er stadig at blive verdensmester og for at blive det, skal jeg i første omgang med i løbene igen. Det er dét, jeg satser på. Jeg er hos McLaren, og om jeg skal køre løb her, eller om de hjælper mig til en plads i et andet team, er svært at sige. Jeg må tage bare tingene som de kommer.«