Carmen Jorda er måske historiens mest omtalte Formel 1-reserve. Hun kom senest i offentligt skænderi med Marco Sørensen, der som flere andre har sat spørgsmålstegn ved hendes berettigelse i motorsportens kongeklasse.

Den kvindelige racerkører Carmen Jorda har endnu ikke kørt en Formel 1-racer. Og det er slet ikke sikkert, at hun nogensinde kommer til det, selvom hun på andet år arbejder som udviklingskører i Formel 1 – først hos Lotus og nu som backup for danske Kevin Magnussen hos Renault.

Alligevel tiltrækker den 27-årige spanske racerkører konstant stor opmærksomhed og omtale, hvor hun ofte er i centrum for tv- og fotografernes ivrige linser.

Det sker, når Carmen Jorda ankommer til gallafester i afslørende designerkjoler. Når hun optræder i afklædte billedserier eller står i tætsiddende cowboyshorts midt i Formel 1-paddocken.

Imens stiller flere af hendes racerkollegaer offentligt spørgsmålstegn ved hendes evner i en racerbil. En ting, der ellers burde være en selvfølge i Carmen Jordas job hos Renault.

Midt i kritikken trænger to spørgsmål sig på i forhold til racerkøreren Carmen Jorda.

Er hun et uskyldigt offer for sit køn, udseende og misundelse fra de kørere, der modsat hende må se langt efter drømmen om Formel 1?

Eller er hun omvendt symbolet på alt det, der er galt i Formel 1, hvor penge og PR baner vejen for tvivlsomme talenter?

Åbenlyst mangelfuld

Den tidligere danske racerkører Jason Watt mener, at Carmen Jorda kun får kritik, fordi hendes evner i en racerbil er åbenlyst mangelfulde.

»Grunden til, at drengene tør at give hende røg, er, at hun er håbløst dårlig. Var hun nu bare nogenlunde i bilen, ville det lugte af, at drengene ikke kunne klare, at det var en pige,« siger Jason Watt og fortsætter:

»Hendes tilstedeværelse lugter dog langt mere af, at hun faktisk kun er dér, netop fordi hun er en pige, og det irriterer mange af de andre kørere, der er på vej op, fordi hun tager en plads fra de virkelige talenter.«

BT har også spurgt Marco Sørensen, om Carmen Jordas køn spillede en rolle i hans kritik af hende.

Men den præmis afviste han totalt tidligere på ugen. Det handler udelukkende om hendes evner som racerkører.

»Hvis Carmen Jorda føler, at hun er god nok til at være i Formel 1 – så længe leve sporten. Man kan jo bare se tilbage på resultaterne. Så tror jeg godt, at folk selv kan regne ud, hvad der er talent, og hvad der ikke er,« forklarede Marco Sørensen.

Følger man Carmen Jordas liv via sociale medier, ligner det et glamourøst liv med dyre biler, rød løber og med en lækker base i Valencia i Spanien.

Hun er datter af den forhenværende racerkører Jose Miguel Jorda, der introducerede hende for motorsporten i en ung alder. Carmen Jorda adopterede hurtigt kærligheden til hurtige biler og kampen om at komme først rundt på en racerbane.

Efter læretiden i gokart skiftede Carmen Jorda til Master Junior Formula-serien som teenager, inden hun kørte Spaniens Formel 3-mesterskab og senere Europæisk Formel 3 uden at vinde et løb.

I 2010 kørte hun et år i amerikansk motorsport uden succes, og i 2012 indledte Carmen Jorda så sine tre sagnomspundne sæsoner i GP3, en af fødeklasserne til Formel 1.

Her kørte hun 44 løb, men scorede ikke et eneste point og sluttede som nummer 28, 30 og 29 i mesterskabet.

Hun klagede over bilen, men året efter scorede hendes afløser sejre i selvsamme racer.

12 sekunder langsommere

I 2015 tog Camren Jorda så pludselig Formel 1 med storm, da hun blev præsenteret som Lotus’ nye udviklingskører ved siden af blandt andre Marco Sørensen, der gennem et par år havde kørt Lotus’ Formel 1-simulator og indsamlet data til udviklingen af teamets bil.

Det var her, at Marco Sørensen selv fik syn for, hvem den i Formel 1-kredse totalt ukendte spanier var.

»Hun var 12 sekunder langsommere end mig i simulatoren. Alligevel løb hun med al belønningen,« sagde Marco Sørensen forleden til Ekstra Bladet om Jordas første tid på fabrikken i Enstone.

Selv afviste Carmen Jorda i denne uge danskerens påstand om de 12 sekunder og stillede i stedet spørgsmålstegn ved Marco Sørensens motiver bag kritikken.

Men det er langt fra første gang, at Carmen Jorda har måttet forsvare sig over for kritiske kollegaer. Eksempelvis udtalte hendes tidligere teamkammerat i GP3, Rob Cregan, følgende på Twitter, da hun blev præsenteret hos Lotus:

»Carmen Jorda kan udvikle en ny Formel 1-racer lige så lidt, som hun ville kunne fremkalde en filmrulle.«

Mesteren i GP3 på det tidspunkt, Mitch Evans, spurgte retorisk på Twitter, ’om det var 1. april?’

Selv det internationale motorsportsforbund FIAs komite for kvinder i motorsport har taget afstand fra spanierens entre i Formel 1.

Således nævnte komiteens formand, den tidligere rallystjerne Michele Mouton, ikke Carmen Jorda, da hun skulle sætte navn på kvindelige racerkørere, der kunne begå sig i Formel 1.

I stedet kom hun med denne henvisning til Carmen Jordas vej i Formel 1.

»Nogle mindre succesfulde kvinder har formået at kravle op ad motorsportens rangstige, men det har mere at gøre med marketingstrategier og politiske årsager, og det er jeg ikke interesseret i,« sagde Mouton til Motorsport.com.

En udtalelse, Carmen Jorda stillede sig undrende over for og afviste som uvidenhed fra formandens side.

Ros fra Formel 1-bossen

Carmen Jorda siger selv, at hun er i Formel 1, fordi hun vil køre løb i fremtiden.

»Det har været min drøm at køre Formel 1, siden jeg var meget ung. Og aftalen med Lotus er et stort skridt nærmere mit mål,« udtalte hun, da aftalen med Lotus faldt på plads.

Her fik Carmen Jorda tiltrængt opbakning fra Formel 1-bossen over dem alle, Bernie Ecclestone, som roste spanierens talent.

»Hun er rigtig dygtig. Vi opfordrede Lotus til at se hende an, og hun har leveret et godt job for dem,« sagde Bernie Ecclestone og mere end afslørede, at han havde en finger med i spillet i Carmen Jordas job i hans egen racerklasse.

En af Bernie Ecclestones allierede er nemlig en fyr ved navn Alexandre Molina. Og er du Formel 1-fan, har du uden tvivl set ham flere gange. Han er nemlig manden, der styrer præmieceremonien efter Formel 1-løbene. Og så er Alexandre Molina samtidig en del af Carmen Jordas management – og som hende bosat i Valencia.

Og det er netop Molinas og Ecclestones aktie i Carmen Jordas entre i Formel 1, som kritikerne mener, beviser, at det udelukkende er politik og PR, der er årsag til spanierens Formel 1-karriere.

Mens Lotus dengang behøvede omtale og kontanter i kampen for teamets eksistens, så har Carmen Jordas nye arbejdsgiver, Renault, ikke samme behov.

Alligevel fortsætter hun som udviklingskører hos Kevin Magnussens team for resten af 2016.