Et af sportshistoriens mest lukrative samarbejder er slut efter næsten tre årtier, oplyser Tiger Woods.

Golfspilleren Tiger Woods og tøjmærket Nike har indstillet en af sportshistoriens mest lukrative sponsoraftaler.

Efter 27 år med Woods som frontfigur og sponsor for Nike er samarbejdet ophørt.

Det oplyser 48-årige Tiger Woods mandag på de sociale medieplatforme Instagram og X.

Da golfspilleren var nyprofessionel og blev anset som et vordende fænomen inden for golfsporten, indgik han en femårig sponsoraftale med tøjproducenten til en værdi af 40 millioner dollar (270 millioner kroner).

Aftalen mellem Woods og Nike blev forlænget flere gange. Senest i 2013, hvor der blev indgået en tiårig aftale til en anslået værdi på 200 millioner dollar (1360 millioner kroner).

Tiger Woods har vundet 15 majortitler og er indehaver af flere rekorder inden for golfsporten.

Efter en skilsmisse i 2010 har Woods kæmpet med skader og har haft svært ved at finde tilbage til sit tidligere niveau. I 2019 lykkedes det dog at vinde US Masters for femte gang i karrieren.

/ritzau/