For nogle år siden så jeg fuldskabs-klassikeren 'Den grønne elevator' på det daværende Privatteatret med Claus Ryskjær og Lisbet Dahl i hovedrollerne. Nu hedder teatret Bremen. Onsdag aften lagde det scene til endnu en brandert  -  denne gang ægte. Med komikeren Eddie Griffin i hovedrollen.

Han er kendt fra film som 'Armageddeon', 'Deuce Bigalow', 'Date Movie' og 'Scary Movie'.

Begrebet politisk korrekthed er efterhånden elastisk, hvis ikke så slidt, at det ikke længere giver nogen mening. Men én ting er helt sikker; hvis der nogensinde har eksisteret en definition på politisk ukorrekthed, kunne den meget vel have overskriften 'Eddie Griffin'.

Den 46-årige amerikanske komiker og skuespiller optrådte onsdag aften som led i Copenhagen Comedy Festival på scenen i Bremen.

Iklædt hip streetwear, en stadig større brandert, funderet på sjov rygning tidligere på dagen (sagde han) og indtag på scenen af favoritmærket Veuve Clicquot Champagne, fire smøger og et lingo af en karakter, som næppe nogensinde tidligere har fyldt rummet i Simon Spies gamle teater.

Meget få sætninger blev sagt uden mindst ét 'pussy', 'bitch', 'fuck', 'nigger' eller  'motherfucker'. Efterhånden som champagnen gled ned, blev der længere mellem mere høviske ord indimellem de nævnte fem ord.

Eddie Griffin er et af de få mennesker, om hvem man kan sige: han er 100 pct. sin egen. Ingen respekt for nogetsomhelst. Tre brudte ægteskaber taler - muligvis - sit eget sprog.

Slet ingen respekt for tabuer. Race, sex, homoseksualitet, sex, politik, sex, køn, sex, familie. Intet er helligt. Sex. Kom det med? Griffin er, som han sagde, hadet af mange i USA, for sin brug af ordet 'nigger'. Ordet afroamerikaner er en modsætning. Enten er man amerikaner eller afrikaner. Den slags udtalelser scorer man ikke billige point på i USA. Slet ikke som sort.

Det nytter ikke at anlægge en skandinavísk liberalt/konservativ/socialdemokratisk etisk vinkel til en mand som Griffin. Det ville være spildt arbejde. Det handler om at mærke humoren i leveringen, som i hans tilfælde er baseret på et enormt medfødt humoristisk talent.

Meget af det handlede om hvid contra sort, både i Europa og USA. Tydelig inspireret af den kendsgerning, at dette er Griffins første turné i Europa. Det kom der mange, meget morsomme betragtninger ud af. Hvide kan ikke se et bjerg uden, at det skal bestiges, hvis der fandtes dinosaur ville den hvide mand ride en tur. Sort mand sætter sig ned og slapper af og dyrker oralsex.

Oralsex har mange navne, især når man hedder Eddie Giffin, men lad os holde os til dét her.

En mørk fyr med - tør jeg godt sige uden at ryste på hænderne - Københavns mest funky afrohår, mage til Griffins frisure i filmen 'Undercover Brother', gik op til scenen og spurgte til Eddies holdning til Black Power-bevægelsen. Den eneste bevægelse, Griffin bekender sig til, er den, der opstår når mænd og kvinder er intimt sammen.

Med et af verdens ældste stand-up trick greb Griffin selvfølgelig fast i den nysgerrige dude og vendte hyppigt tilbage til ham resten af aftenen.

Egentlig havde Griffins performance i aftes maksimalt fortjent tre stjerner, bedømt ud fra en eller anden traditionel, kølig (måske kedelig) analyse med fokus på timing, manuskvalitet, kvalitet i hans jokes, opbygning af de enkelte elementer frem mod punchlinen og dramaturgien i showet.

Han får fire.

Sjældent, om nogensinde har man oplevet et konstant skælvende komisk epicenter som Griffin at work på disse breddegrader. Naturligvis var det ikke improvisation fra ende til anden. Især i begyndelsen genkendte jeg nogle rutiner fra klip på youtube. Showet endte med at vare godt og vel to en halv time (det sluttede cirka en halv time efter han første gang sagde farvel (!)). Det var mindst en halv time for meget. Og han var for snaldret til sidst. Men det var et fascinerende indblik i en kaotisk komisk skabelsesproces - lige her og nu. Og fucking sjovt.

Griffin fortalte mod slutningen om sit ophold i et fængsel for mange år siden, hvor han, som han sagde, måtte være sjov 24 timer i døgnet for at undgå at blive voldtaget. Det lærte ham, at kreativitet kan redde livet.

Og dét er det nærmeste den 46-årige Eddie kommer en mission. Dyrk din kreativitet. Indpakket i grimme ord.

Eddie Griffin, Bremen, onsdag aften