Tobias Dybvad er en teknisk elegant komiker, men der mangler hoved og hale i hans nye show 'Fasser partner'.

Forestil dig et rumskib lande en januaraften diskret ved rådhuset i Rødovre. Ud stiger et par aliens, de ser sig omkring og opdager en flok mennesker ved en bygning med det spøjse navn Viften. De to aliens kan praktisk nok dansk.

Så de deatomiserer sig vej gennem væggen ind i huset, sætter sig på sidste række og lytter til manden med mikrofonen.

Fem kvarter vender de tilbage til rumskibet og aflægger rapport:

Dyret på de mange reklamer for denne Tobias Dybvad, som de undervejs til Jorden har kunnet følge på jordboernes old school internet, har mikrofonmanden skabt som en kommentar til en tendens: dette at tilføje billeder af kattedyr til sine profilbilleder i de sociale medier. Han har valgt en bæver. 'Skal det være sjovt?,' spørger de sig selv.

Men hvad der er meget værre: glem alt om den oprindelige mission - at undersøge om det er muligt for beboerne på de to aliens' hjemplanet at parre sig med jordboerne.

For det fremgår tydeligt af den sjove mikrofonmands show, at de unge eksemplarer af homo sapiens er ude af stand til at parre sig med hinanden.

Det kaldes singlekultur - med en særpræget sammenstilling af et udtryk, der betyder at leve alene, og et begreb, der betyder måden, vi lever sammen på.

Næh, i stedet for at parre sig sidder de unge og skriver hjernedøde, ufrivillig komiske beskeder til hinanden på noget, der hedder Tinder.

Tinder er de unges digitale svar på de midaldrendes Damhuskroen, der ligger et par kilometer fra Viften, står der i de to aliens' researchmateriale.

Formålet er tilsyneladende at finde nogen at parre sig med - ved at demonstrere hvor uparringsværdig, man er.

Nej - hurtigt videre til næste solsystem.

Og så til virkeligheden

Og så til virkeligheden: Tobias Dybvads nye stand-up show 'Fasser partner'.

Det er fuldstændig rigtig, som en fra publikum sagde til sin ledsager her til aften på vej ud fra Viften i Rødovre:

'Det er som om, ulykkelige kunstnere er de sjoveste.' Den gamle kliché om klovnen, der græder indvendig, om igen.

Enormt populære Tobias Dybvad - der især er kendt for sine tv-programmer - bruger sin egen singlestatus som motor i ‘Fasser partner’.

Det har man hørt før i stand-up comedy. Det nye i denne omgang er - ikke ret meget.

Begynder famlende

Dybvad begynder famlende som om, han har brug for at finde sig selv i sit materiale.

Udgangspunktet er hans - tilsyneladende, det fremgår ikke helt klart - selvvalgte singlestatus. Han er 36, men har egentlig ikke travlt. På den anden side er han nok i bund og grund rødvins og joggingbukser-mand.

Almen kendt dilemma, som aldrig rigtig forløses i Dybvads komik.

Det siger en del om den første del af showet, at et højdepunkt var en selfie på en skærm af Dybvad sammen med en kvinde, der vistnok havde valgt at tilbringe natten sammen med ham som det, man i rockbranchen ville kalde groupie.

Der ligger nogle stærke komiske muligheder i denne generte komiker, der finder dét forkert, som tusinder af andre unge mænd ville misunde ham. Igen. Det bliver kun forløst delvis.

Teknisk set er Dybvad god. Han jonglerer dygtigt og flittigt med kontrabemærkninger og modreflektioner til sine egne observationer. Kunsten at vende tingene på hovedet mestrer Dybvad med elegance.

Flimrende sommerfugle

Men hver gang, det virker som om, han nærmer sig noget dybt, bliver det som billeder, der som sommerfugle flimrer forbi noget essentielt.

F.eks. i en kort bid om en rejse til et turistresort i Alanya, hvor Tobias tror, han gør nogle fans i tweenalderen en tjeneste ved at spille kort med dem. De har sådan set bare inviteret ham til at deltage, fordi han så så ensom ud.

Eller kæresten, han måtte forlade, fordi hun ville pådutte ham Lars Lilholt (som man vel egentlig troede, at danske stand-up komikere var kommet forbi). Interessant nok, det med de små tegn der skræmmer hos den nye kæreste. Og hvorfor lige det ene og ikke det andet. Men igen. Hurtigt videre.

For en komiker af Dybvads ubestridelige klasse virker det fattigt at lade grebet at vise sig selv, der forsøger at score en kvinde med fast kæreste med billeder af sig selv som handyman, være en pointe i sig selv.

Hvad vil du sige med det Tobias? Er det rigtigt/forkert at gå på jagt i parforhold?

Sjove eksempler

Medmindre formålet har været at lægge op til den anden, mest sjove del af showet, hvor komikeren så at sige går på bla. Tinder ved hjælp af sin skærm på scenen.

Der er en del sjove eksempler, der om ikke andet bekræfter for de, der ønsker det, at mænd er patetiske, usjove, ynkelige væsener. Eller at kvinder behandler deres Tinder-dating på samme måde som, når de shopper materielle ting på nettet.

Jeg siger ikke, at Tobias Dybvad skal komme med lange psykologiske analyser. Det har aldrig været observationskomikkens opgave. Aldrig. Det har vi - rigtig mange - folk til på diverse uddannelsesinstitutioner og i faste jobs overalt.

Men det er god stand-up stil at lade sit point of view munde ud i en form for konklusion. Som f.eks. Christian Fuhlendorf gjorde flot i 'For at gøre en kort historie lang'.

Efter 'Fasser partner' sidder man tilbage med en fornemmelse af at have overværet en projektorpræsentation af muligheder for at skabe komik på baggrund af Tinder og andre sociale medier.

Nærmere end et egentlig stand-up show.

PS: Dybvad gav sit publikum pengene tilbage efter premieren. Angiveligt som en tak til de trofaste fans, der ligget i kø i den digitale sky for at sikre sig premierebilletter.

Tobias Dybvad, 'Fasser partner', stand-up show, premiere, torsdag i Viften, Rødovre.