'Missing. Vermisst. Savnet. Har du set Emilie Meng?'

Spørgsmålet, som mange danskere i disse dage bliver stillet, når de kommer forbi en af AFA JCDecaux's digitale annoncestandere. En efterlysning kører nemlig lige nu på store reklameskærme over hele landet, fordi AFA JCDecaux, der administrerer utallige reklamestandere i Danmark, nu har doneret plads til eftersøgningen af den 17-årige pige.

Her eksempelvis på Hovedbanegården i København:

Foto: Jannie Nielsen
Vis mere

Og lykkeligvis for Emilie Mengs familie og personerne bag efterlysningen, er annoncerne ganske gratis. Kommerciel direktør i AFA JCDecaux, Karsten Rask Mikkelsen, fortæller her, hvordan aftalen kom i stand:

»Vi fik en henvendelse fra en gruppe stiftet for at finde Emilie i sidste uge. De ville høre, om vi ville donere nogle penge eller hjælpe med til eftersøgningen. Vi har et landsdækkende netværk af skærme, og netop her i sommerperioden har vi noget ledig kapacitet. Og da vi trods alt rammer over en halv million mennesker om ugen med de skærme, vil vi da selvfølgelig gerne give dem en hånd. Derfor har vi doneret, at efterlysningen nu kører kontinuerligt på alle vores skærme i hele landet.«

Hvis annoncepladsen ikke var blevet doneret og i stedet var blevet solgt, ville det brutto have kostet 140.000-150.000 kroner pr. uge, vurderer Karsten Rask Mikkelsen. Men nu går pladsen altså til eftersøgningen af Emilie Meng, der har været forsvundet fra sit hjem i Korsør på Vestsjælland siden d. 10. juli.

»Vi håber jo, de finder hende så hurtigt som muligt, men jeg tænker, at vi i hvert fald fortsætter til en gang i midt-september. Når man har set den nogle gange, lægger man ikke længere mærke til den, men så det kan være, vi genoptager det senere på året. Det har vi ikke lagt os fast på endnu, men fire uger skal den i hvert fald køre,« siger den kommercielle direktør.

Hos AFA JC Decaux får man ofte henvendelser fra alle mulige organisationer, som man løbende tager stilling til, fortæller Karsten Rask Mikkelsen. Eftersøgningen af Emilie Meng skilte sig ud, fordi den modsat andre - også gode - sager ikke har store midler til rådighed.

»Det er virkelig sjældent, vi gør det her. Men her drejer det sig om en ung pige, 17 år gammel, det er en forfærdelig historie, og vi har alle sammen børn. Vi har ikke noget med organisationen at gøre, men det virkede som en god sag, og så sagde vi: 'Det føles rigtigt - nu gør vi det!',« siger Karsten Rask Mikkelsen og afslutter:

»Så flere overvejelser ligger der egentlig ikke bag, men det behøver der jo heller ikke.«

I Facebook-gruppen 'Eftersøgningen af Emilie Meng' har man fejret donationen, som nogle af gruppens administratorer har været med til at få i stand.

»Det er kæmpestort! Jeg har skrevet med nogle fra familien i dag, og de er overlykkelige for det. Det er jo penge, de (AFA JCDecauz, red.) går glip af, for de kunne jo have solgt pladsen til noget andet. Så det er jo helt fantastisk,« siger Heidi Gøttler, der i sin tid stiftede gruppen.