Den tragiske helikopter-ulykke, der sidste år kostede fire mennesker livet, skete, fordi piloten mistede orienteringen under et drej.

Det fastslår Havarikommissionens undersøgelse af ulykken, der fandt sted 5. september. Her var helikopteren af typen Robinson R44 II på vej fra Nordsjælland til Samsø, da vejrforhold formentligt fik piloten til at ville vende om. Men under drejningen gik det galt.

»Under flyvning tilbage mod et område med antaget bedre visuelle vejrforhold blev piloten sandsynligvis udsat for rumlig desorientering, der bevirkede, at piloten ubevidst sænkede helikopterens næse og derved helikopterens flyveretning,« hedder det i rapporten.

»Rumlig desorientering« betyder, at piloten ikke har været klar over, hvordan hans position var i forhold til horisonten, forklarer havariundersøger ved Havarikommissionen, Anders Kristensen:

»Han har ikke været klar over, hvad der var op og ned. Det skyldes vejrforholdene med dårlig sigtbarhed. Der har ikke været en tilstrækkelig visuel reference, og så bliver det lidt ligesom at have bind for øjnene og blive drejet rundt, så mister du orienteringen,« siger han til Berlingske Nyhedsbureau.

Det var i Samsø Bælt mellem Røsnæs og Samsø, at helikopteren styrtede ned. Piloten ville på grund af dårlige vejrforhold dreje helikopterens kurs 180 grader rundt for at flyve mod bedre vejrforhold. Dermed blev helikopteren ført i en 45 graders hældning ned mod vandoverfladen.

»Vi mener, han tager en beslutning om at vende om. Under den manøvre kommer han ind i noget vejr, der var dårligere, end han formentligt kunne flyve i,« siger Anders Kristensen.

Ulykken fik stor opmærksomhed, da piloten, den nordsjællandske rigmand Michael Henriksen, var blandt de fire omkomne. Han var blandt andet kendt for sit store engagement i fodboldklubben FC Nordsjælland.

Havarikommissionen konstaterer i rapporten, at der ikke var nogen systemiske fejl ved ulykken.

»Det er en ulykke, hvor vi ikke kommer med nogle anbefalinger til fremtiden,« siger Anders Kristensen.

Havarikommissionen fastslår, at det ikke var muligt at overleve styrtet.