Var hun mon beruset, mens hun havde lagt sin makeup, eller havde hun bare glemt at tænde lyset på badeværelset? De, der følger topmodellen Georgia May Jagger på Instagram, må have undret sig, da de tjekkede det sociale billedmedie her til morgen. For modellen, der er ansigt for makeupmærket Rimmel, havde smurt læbestiften langt ud over kanten på sine ellers meget berømte læber. Men nej, hun havde hverken problemer med at se eller drukket for meget. Billedet er Jaggers bidrag til en kampagne, der promoverer screening for celleforandringer i livmoderhalsen.

Vi har set det før – det er faktisk gået hen og blevet en tendens, at berømtheder støtter op om velgørende formål på sociale medier. I sommer var det kampagnen med navnet Ice Bucket Challenge, der fik alle fra Oprah Winfrey til Bill gates til at tømme en spand fuld af isvand over hovedet på sig selv for at samle penge ind til sygdommen ALS. Herhjemme har vi også set hashtagget #MitSandeJegUdenFilter hitte blandt kendte med et ønske om at sætte fokus på de (alt for) høje skønhedsidealer, mange kvinder føler, de ikke kan leve op til.

Gerogia May Jaggers billede er en del af en kampagne søsat af den engelske organisation Jo's Cervical Cancer Trust, der yder støtte til kvinder med livmoderhalskræft og skaber opmærksomhed omkring sygdommen. Topmodellen havde hashtagget sit billede #SmearForSmear. På dansk: 'smør for smear'. Smear er navnet på den test, gynækologer foretager ved en celleforandringsprøve i underlivet. Altså: Smør din læbestift ud for at skabe opmærksomhed omkring smear. Samtidig nominerede hun sine to modelveninder Cara Delevingne og Suki Waterhouse til at gøre det samme. Da denne artikel blev publiceret, havde de to endnu ikke taget udfordringen op, men hashtagget er allerede blevet brugt af over 1.000 kvinder – og enkelte mænd – med udtværet læbestift.

Da Eurowoman sidste sommer skrev om Ice Bucket-kampagnen, forklarede Anders Colding-Jørgensen, der er forbrugerpsykolog hos Marketminds og ekspert i digitale medier, hvorfor denne type kampagner er blevet så populære blandt kendisser:

- Hvis bare folk indbetalte nogle penge ville budskabet ikke sprede sig. Men når man støtter på en spektakulær måde, der egner sig til film (som det var tilfældet med Ice Bucket-kampagnen, red.), så spreder det sig på sociale medier. Det er en blanding af at gøre noget sjovt og udfordrende og samtidig støtte en god sag, sagde han.

Hos Jo's Cervical Cancer Trust kan de allerede mærke effekten af kampagnen.

- Offentligheden respons har været fantastisk, og vi har allerede kvinder, der fortæller os #SmearForSmear har mindet dem om at booke tid til deres smear-test, siger administrerende direktør for organisationen til Elle.com.

- Hvis vi kan redde bare et liv med denne kampagne, har vi opnået en hel del , sagde han.

Vi venter spændt på at se, hvilke andre berømtheder, der finder læbestiften frem.

LÆS OGSÅ: Sådan undgår du kræft

LÆS OGSÅ: HPV-vaccine: Skal du sige ja eller takke nej?

LÆS OGSÅ: Sådan påvirker de sociale medier dig

Artiklen er oprindeligt bragt hos altfordamerne.dk