I en skov lige udenfor Viborg blev filminstruktør Tobias Gundorff Boesens mareridt til virkelighed.

Siden han var helt lille, havde mareridtet jagtet ham i form af en skygge igennem forældrenes rækkehus, op på værelset, op i vinduet. Altid op. Hvis skyggen nåede ham, var han færdig. For at komme væk, måtte han kravle ud af vinduet, men i stedet for at falde fik han en følelse af at flyve. Og så vågnede han.

Tobias bor i dag i et kollektiv på Frederiksberg, er lige kommet hjem fra sit job som instruktør hos reklamebureauet Bacon Production, og har sat sig på terrassen foran det nitten personer store hjem.

"Hvad den drøm handler om... dit gæt er lige så godt som mit," siger han til euroman.dk.

LÆS OGSÅ: "Da jeg begynder at tage håret, er det eneste, der bliver hængede, mit skæg. Jeg ligner Walter White"

Og så alligevel. Da Tobias for fem år siden var i begyndelsen af 20'erne, gik han så godt som alene rundt i skoven ved Dollerup Bakker og lavede stop-motion-filmen Out of a Forest, som er hans mareridt med en konkret handling i en film. Men det er også en film om ængstelighed, ensomhed og det at blive voksen.



Out of a Forest varer små fem minutter, tog et år at lave og var Tobias' afgangsprojekt på The Animation Workshop i Viborg. Og når Tobias tænker lidt mere over det, så ved han godt, at filmen og hans mareridt viser præcis det samme, som stort set alle hans andre film gør.

En simpel historie fra en skov (i dette tilfælde), der bliver til et farligt sted, som til sidst får hovedpersonen til at se sin verden på en ny måde. Selv var han i arbejdet med Out of a Forest ved at være færdig på Animationshøjskolen og gik fra ubekymret sorgløshed til at skulle ud i en verden, der virkede lidt ligeglad med ham.

Måske handler det om at være voksen

"Så har du lige fanget vores upcoming stjerne!" siger en pige i kollektivet.

Tobias har, siden han var ti år, været sikker på, han ville lave animationsfilm. Sidenhen har han udvidet repertoiret fra tegnede film til stop-motion, prisbelønninger, en Robert-nominering og snart også hans første, lange spillefilm.

Men det begyndte med tegningerne.

"Jeg havde en meget stærk indre verden, der ikke hang sammen med den ydre omkring mig," siger Tobias.

LÆS OGSÅ: 11 geniale jyske vendinger alle burde bruge

Det var ikke sådan, at han ikke havde venner. Men han var bare også ham, der tegnede.

"Der foregik nogle ting inde i mit hoved, som jeg synes, jeg var meget alene med, så det var en måde at komme ud med det. At kommunikere, provokere og få folk til at reagere," siger han.

Og det er også det, som hans film i dag går ud på. At udtrykke noget, som, han synes, er svært at sætte ord på, men som er interessant.

Tobias havde fire kanindukker, en ulv og en række andre remedier med i skoven. Dukkerne har han selv skabt, først som modeller i ler og senere hen stof med bevægelige led, som ulven ovenfor.
Tobias havde fire kanindukker, en ulv og en række andre remedier med i skoven. Dukkerne har han selv skabt, først som modeller i ler og senere hen stof med bevægelige led, som ulven ovenfor.
Vis mere


Out of a Forest er lavet med tid til at dykke ned i associationer, der opstod, mens han hørte bandet The Nationals nummer Slow Show igen og igen. På den ene side ville han gerne kunne give et klart svar på, hvad handlingen præcist går ud på. Men det kan han ikke. Han vil for alt i verden ikke konkludere, hvad seeren skal få ud af hans film.

"Men det ville også være lidt kedeligt, ikke?" Spørgsmålet hænger lidt for sig selv, og så følger han op.

"Altså, jeg ved ikke... Måske er jeg bare heller ikke helt voksen endnu."

Asshole-agtigt at rende rundt i en skov

Out of a Forest slutter med, at hovedpersonen, en lille kanin, bliver trukket op af en tryllekunstners hat langt væk fra skoven. Det er en slutning, der i Tobias' ånd ikke konkluderer noget, men i stedet rejser spørgsmål:

Var den lille kanin bare en birolle i en andens liv?

Før den blev trukket op af hatten, var den til middag med sine voksne kanin-onkler, men en ulv dræbte dem og jagtede den unge kanin. Men ved tryllekunstnerens publikum, at hele den lille kanins verdensbillede lige er brast?

Var den lille kanin andet end et trick?

Tobias Gundorff Boesen.
Tobias Gundorff Boesen.
Vis mere


Det er netop tvivlen, der er afgørende i fortællingen om den lille kanin såvel som for Tobias selv. Det værste for Tobias er, når nogen mener, de har patent på, hvordan verden er. Vi er syv milliarder mennesker på Jorden, som han siger, verden er stor og kan virke lidt intimiderende, men i det mindste bryder det med vrangforestillingen om, at verden kun handler om os selv. Den er ifølge Tobias hverken god eller dårlig, den er bare mere end vores egen boble.

LÆS OGSÅ: Speed of Love: Den smukkeste kortfilm, du nogensinde har set

"Det var da også lidt asshole-agtigt, at jeg selv rendte rundt ude i den skov ved Dollerup for at lave mit eget selvrealiseringsprojekt med kanindukker midt om natten," siger han og kan ikke rigtig holde masken.

Hans film er tilnærmelser til at prøve at snakke om de ting, han ikke forstår. Men han griner også ret meget af sig selv på terrassen og siger, at det jo er så væmmeligt narcissistisk, som han hele tiden prøver at udtrykke, præcis hvad han har i sin indre verden til en verden udenfor ham, så han både forstår og bliver forstået.

Det er der, han synes, hans film er bedst.

Men han kommer aldrig til at give nogle svar på, hvad man præcis skal få ud af handlingsforløbene og slutningerne, for præcis som for kaninen i Out of the Forest og ham selv i sit mareridt, kommer der kun flere perspektiver, jo mere han flyver opad.


Sketch over nogle af stop-motion-filmen Out of a Forests scener. På en nat kunne Tobias og resten af hans hold optage cirka 5-6 sekunder sammenhængende.
Sketch over nogle af stop-motion-filmen Out of a Forests scener. På en nat kunne Tobias og resten af hans hold optage cirka 5-6 sekunder sammenhængende.
Vis mere


LÆS OGSÅ: Den dag min voldtægtsmand dukkede op under "personer, du måske kender" på Facebook

LÆS OGSÅ: Ole Ernst: "Bliv voksen, så du kan få noget fisse"

LÆS OGSÅ: Sådan føles det at blive en mand (når man er født som kvinde)

Artiklen er oprindeligt publiceret på www.euroman.dk