Sille Tejlmanns live-transmitterede kejsersnit på DR1 onsdag aften er blot et skvulp i fremtidens hav af direkte TV. For live-TV er god PR, skaber sammenhold og er krisehjælp til gamle TV-vaner.

Den 29-årige sygeplejerske Sille Tejlmann føder en søn direkte på DR1 onsdag aften. Det er danmarkshistoriens første live-transmitterede kejsersnit nøje planlagt til aftenkaffen. Sønnen skal opereres ud i verden mellem 20.30 og 21.30. Lige op til TV Avisen.

Født ind i en tid, hvor mere og mere TV skal være live og direkte og her og nu for at fange vores opmærksomhed. Og det pibler ind alle vegne. Facebook fik for tre uger siden en live-funktion, hvor en push-besked sendes til vennerne, når man går på. Snapchat er live, så det forslår. Musicals sendes live på nettet (sidste eksempel er Fox TVs »Grease«) sendt 31. januar i år.

En kanal som DR3 har haft succes med »Live fra tarmen« direkte fra en studieværts tarm, en klapjagt, et almindeligt bryllup transmitteret som royalt ditto, fra et frieri og meget mere. En slutafstemning i »Vild med dans«, »Paradise Hotel« eller »X Factor« bevarer sin attraktion ved hjælp af nuets kraft som motor. Live-TV er per definition spændende og godt TV.

Men hvad bliver det næste? TV direkte fra et dødsleje? En halshugning? Direkte TV fra et spil dam i SFOen? Meget har allerede været realiseret med kameraer placeret de hemmeligste steder med og uden den uuh, så spændende live-risiko/-chance for, at danserne falder, patienten dør eller barnet er misdannet. I Sille Tejlmanns tilfælde er live-sendingen forsinket 60 sekunder. Man ved jo aldrig ...

Kun fantasien og den journalistiske etik sætter grænsen for, hvad vi i fremtiden vil se af live-transmitterede store og små øjeblikke i menneskers liv.

Det er nu, det sker

Keld Reinicke, TV-ekspert og mediekonsulent, mener, at live-programmer er flow-TVs forsøg på at kapre seere. Flow-TV er den gamle måde at se fjernsyn på, hvor man ser programmerne, når de bliver sendt

»Live er en af trendsene for flow-TV. Med flow-TV vil man gerne have folk til at se TV NU. Ikke bagefter, men NU. Derfor gør man meget for at vise, at det er NU, det sker.«

Og vi befinder os kun ved begyndelsen af live-TV-boomet, siger Keld Reinicke.

»Det med at være i nuet på TV bliver kæmpestort inden for de næste par år. Det interessante og forholdsvis nye er, at live-TV er gået fra underholdning til fakta. Og jo lettere det er at sende live, jo mere vil der komme af den slags.«

Live-TV som Sille Tejlmanns kejsersnit er mest et PR-stunt for at skabe en hype og få flere seere, mener han.

»Et program du ikke før gad skrive om, det gider du godt at skrive om nu, fordi det er live. Men jeg er ikke sikker på, at det gør programmerne bedre. Men det er da godt, hvis seerne kan blive klogere på et eller andet emne.«

Berlingske fanger Sille Tejlmann og hendes søns far, Phillip Breining, i en bil på vej til Næstved Sygehus, seks timer inden de to kamerahold på operationsstuen og operationen/fødslen går i gang:

»Jeg tror ikke, vi vil tænke over, at det er live-TV, når det er gået i gang. Så handler det bare om os,« siger Sille Tejlmann.

Hun understreger, at parret lader sig filme til et live-program for at sætte fokus på, at det er lige så naturligt at føde ved kejsersnit som at føde på den traditionelle måde, og at man er lige så meget mor af den grund.

Live-TV giver seerne mere

Lektor i medieetik Mikkel Bruun Andersen fra RUC er ikke bekymret for, at grænserne for live-TV skal rykke sig, så vi kommer til at være vidner til en masse, vi helst ikke vil være vidner til. Så længe de, der optræder, er indforståede, er det okay, mener han.

Når TV sendes live, går det ofte for at være mere sandt eller ægte end redigerede programmer. Den køber lektor i medieetik, Mikkel Bruun Andersen fra RUC, ikke. Live-TV er som traditionelle programmer redigeret med kameraindstillinger, aftaler med kilder og så vidre, påpeger han.

»Man laver live-TV i et forsøg på at booste sandhedsværdien, realismen og troværdigheden. Men sandhedsværdien er ikke afhængig af, om det har dokumentarisk værdi. En fiktionsroman kan være lige så ægte og sandhedsorienteret som en dokumentar. Live er en form for virkeligheds­effekt.«

Uanset om TV sendes direkte fra en endetarm eller et kirkegulv, får man som seer altid noget ekstra med hjem, mener journalistisk redaktør og den TV-kejsersnitansvarlige i DR, Erling Groth. Han afviser, at live-formatet er skabt i desperation fra flow-TVs side. Det er snarere en hjælp til seerne i en splittet TV-tid, mener han.

»Vi laver live-TV for at skabe nogle øer, hvor mange kan oplever noget live-TV sammen. Det er med til at sætte noget debat i gang, som man ellers ikke ville have, fordi vores medievaner er så atomiserede i dag.«

I bilen på vej til sygehuset fortæller Sille Tejlmann og Phillip Breining, hvad de synes om, at Keld Reinicke kalder deres live-TV optræden for en PR-gimmick:

»Det er det da helt sikkert også. DR skal også have noget ud af det. Vi ved godt, at hvis vi ikke havde været et godt par, var vi ikke blevet valgt. Det er derfor, vi er blevet brandet så meget.«