Stedet er en lille flække kaldet Spielberg i Østrig. Hovedgaden er uden muligheder for shopping. I stedet er der en større trucker-restaurant, nogle hoteller og en lille militærlufthavn. Og så er der byens diamant: Racerbanen Red Bull Ring som i år gjorde comeback på Formel 1-kalenderen efter mange års fravær.

Det er lidt mere end en måned siden, Kevin Magnussen og Formel 1-cirkusset trak 200.000 tilskuere til netop Spielberg. Her en måned efter i slutningen af juli måned er tribunerne ikke nær så pakkede med motorsportsfans. Men ligesom til Formel 1 er der også denne weekend dansk deltagelse på banen.

Begivenheden er tredje afdeling i den europæiske Le Mans-serie (ELMS, red.), hvor et nystartet dansk team er med helt fremme i GT-klassen i en Ferrari 458 GT3 i rød-hvide farver.

Formula Racing hedder racerteamet, der udspringer af den danske Ferrari-importør Formula Automobile, der ejes Johnny Laursen, den tidligere bladmand og stifter af forlaget Benjamin.

Johnny Laursen er ud over at være ejer af racerteamet selv aktiv i bilen på banen i Østrig. Her danner han sammen med racerkørerne Jan Magnussen og Mikkel Mac den danske trio i Ferrari #60. Og det går godt. Danskerne er helt med fremme i GT-klassen, hvor en samlet sejr udløser en invitation, der sikrer deltagelse i næste års udgave af det legendariske 24-timersløb i Le Mans. Det er en gulerod, som teamet har tænkt sig at gribe ud efter, fortæller Johnny Laursen.

- Lige nu er vores mål at vinde det her mesterskab i ELMS, der giver adgang til Le Mans. Det er svært bare at få lov til at stille op i Le Mans, men vinder vi klassen, har vi et fripas til løbet. Og det vil være fantastisk, at et dansk GT-team kan stille op i Le Mans. Det tror jeg ikke, er sket før. For det team, der vandt i år (Young Driver, red.), var engelsk, siger han og tilføjer:

- At kunne se Dannebrog dernede og være repræsenteret i GT-klassen vil være en kæmpe ting for os. Så på sigt går vi efter Le Mans, men vi er meget mere end det.

Johnny Laursen er som ejer af den danske Ferrari-importør-forretning også Formula Racings primære økonomiske investor. Han er ifølge Berlingskes opgørelse over Danmarks rigeste personer nummer 98 med en formue på anslåede 800 millioner kroner efter salget af Forlaget Benjamin tilbage i år 2000.

Teamet har dog også fundet sponsorer og andre investorer, som poster penge i teamet. Men der er også brug for økonomi, hvis man som Formula Racing vil køre med i blandt andet ELMS. Her koster en sæson i runde tal tre millioner kroner.

- Men vores udgangspunkt er ikke, at vi skal tjene mange penge på det her. Tværtimod. Vores udgangspunkt er, at vi ser det som en langsigtet investering, siger Johnny Laursen.

Det er ikke første gang, danske pengemænd eller andre motorsports-entusiaster forsøger at banke et internationalt racerteam op fra bunden med målet om at køre Le Mans.

Men ens for flere er, at de ikke har været langtidsholdbare eller favnende i forhold til at hjælpe unge talenter op gennem motorsportsrækkerne. Bedste eksempel på noget, der er lykkedes, er sket med økonomisk støtte til en enkelt kørers karriere. Det skete med Bestsellers millionstøtte til Kevin Magnussens opstigning mod Formel 1.

Men hos Formula Racing håber Johnny Laursen, at de kan skabe et langtidsholdbart racerteam, der kan være med til at hjælpe unge kørere frem. Nogle bliver hyret og får penge til at køre med. Andre kan betale mod at få hjælp til at komme i gang.

- Vi tror på, at vi ved at holde omkostningerne nede kan bidrage til at gøre det let for folk at komme ind på et godt niveau og føle sig trygge hos os, siger Johnny Laursen fortsætter:

- Vi føler, at der mangler nogen, der kan lave et professionelt setup for ’menneske-penge’. Man skal kunne komme i gang nemt, men på et godt niveau. Tiden vil vise, om det kan lykkes, men vi får ikke succes, hvis vi slet ikke forsøger.

Johnny Laursen taler ikke kun om projekter i millionklassen som ELMS. Teamet ønsker at være med helt nede fra motorsportens kravlegård i gokart. Men han anerkender, at lignende forsøg på at skabe store og internationale motorsportsteams i Danmark har haft en tendens til at lukke ned efter få år.

- Der har været fantast-projekter, og der er ingen tvivl om, at det er rigtigt svært. Men nogle af de projekter, der er gået ned, har måske også bygget på et for ambitiøst grundlag. Vi er nødt til at erkende, at vi er i Danmark, og vi får bare ikke folk til at betale de samme penge for at køre, som man gør andre steder. Men så skal vi sætte ambitionerne derefter i stedet for at flyve væk og købe kæmpe trucks og telte, hvis vores kørere ikke vil betale for det, siger han.

21-årige Mikkel Mac er et dansk motorsportstalent, der har fået chancen hos Formula Racing efter overbevisende resultater i et par internationale serier og i den hjemlige DTC.

- For mig er det her en rigtig stor chance. En ung kører som mig, der ikke har forældre med mange penge, har svært at finde budgettet til at kunne køre i de klasser, jeg skal, for at blive fabrikskører og leve af det, siger Mikkel Mac, der har hede Le Mans-drømme med Formula Racing.

- Målet er på sigt at komme til Le Mans og vise en god figur. Og så håber jeg en dag at få et fabrikssæde, så jeg ikke skal lave andet end at køre racerbil, siger han.

Johnny Laursen understreger dog, at drømmen om Le Mans i første omgang går på at være med.

- Vi har en dyb respekt for at køre Le Mans. Det er ikke bare lige noget, man gør. For os er det at køre Le Mans, altså være med og gennemføre, et succeskriterium i sig selv. Vi har ikke nogle forventninger om at slutte blandt de allerbedste, siger han

I Østrig lider udsigten til Le Mans i 2015 et lille knæk. Bilen går i stykker, kort efter Jan Magnussen sætter sig i den midt i det fire timer lange løb. Der resterer dog fortsat to af i alt seks afdelinger af ELMS.

BT var inviteret til Østrig af Formula Racing