Helt i tråd med de senere års Melodi Grand Prix vrimler det ikke ligefrem med kendte sangere i år. Hele fire deltagere er fundet i DR-programmerne 'Børne MGP' (Anne Gadegaard), 'Mentor' (Julie Bjerre) og 'X Factor' (Babou og Marcel).

BTs Melodi Grand Prix-ekspert Jan Eriksen har lyttet. Her er de fire favoritter til semifinalen i showet, der bliver sendt den 8. februar på DR1.

Tina og René, ’Mi Amore’
Folkelig ballade i den moderne grandprix/boyband-stil med store armbevægelser. Alt til faget hørende: ukompliceret produktion, Tina Stachowiak og René Machon synger sig helt ud i et enkelt, fængende omkvæd med crescendo hen mod slutningen. ’Mi Amore’ er i familie med Chanee og N’evergreens ’In A Moment Like This’. Sammenligningerne med beatet i Police ’Every Breath You Take’ og sidste års hollandske The Common Linnets vil følge. It’s Eurovision time.

Cecilie Alexandra, ’Hotel A’
Cecilie er fra Hellerup, hendes sang er skrevet af svenskere, og den er en klar outsider i et felt uden de store eksplosioner. En tilbagelænet popsang med et simpelt tema, fedt trommespil, spøjs harmonika, måske lovlig piget sang og et charmerende 60er legesygt omkvæd.

Anti Social Media, ’The Way You Are’
Med en af Danmarks største Beatles-fans ved knapperne (Chief 1 – sammen med Remeé) udstråler denne melodi alt det, denne gruppe stod for, når de var i godt humør – dog uden beatlernes kompleksitet: Smittende melodiøsitet, uafviselig livsglæde. Den rykker! Måske er der ligefrem lyttet til de fab fires ’Getting Better’? Det er for tidligt at udråbe ’The Way You Are’ som vinderfavorit. Men en klar top-favorit, som Basim var sidste år.

Anne Gadegaard, ’Suitcase’
Anne Gadegaard er blevet en voksen kvinde. Hun synger godt, melodien har en besnærende knivspids cool, kvindelig singersongwriter-følelse, inden der går pop og tromme-tramp i det. Ikke helt tosset. Anne Gadegaard er en af favoritterne alene fordi hun er Anne Gadegaard. Det skader ikke med en god melodi.

DE ANDRE SEKS

World Of Girls, ’ Summer Without You’
Tak til Rene Difs pigegruppe for at bringe ordet sommer ind i januar. Men den overstadigt medrivende producerede popsang er lovligt ensformig, det handler alene om at løfte det hele hen til linjen i omkvædet. På den anden side; det er jo Melodi Grand Prix.

Julie Bjerre, ’Tæt på mine drømme’
Cadeau for at synge på dansk, cadeau for at løfte den op i det sidste omkvæd - i smukkeste Bundgaard/Heick-tradition. Produktionen er moderne, men den noget anonyme melodi emmer af dansk poptradition i lige linje fra Dodo & The Dodo’s til Christopher. Melodien mangler et overraskende spring eller en knast.

Marcel og Soulman Group, ’Når veje krydses’
'X Factor'-deltager Marcel kalder bidrag ’i stil med Lucas Graham’. Ja, de mørke soul-funk Stevie Wonder-rødder er de samme. Men ’Når veje krydses’ er uden Grahams særegne christianshavner-tone i produktion og sang. Swingende, men temmelig anonymt.

Sara Sukurani, ’Love Me Love Me’
Inspirationen fra indisk Bollywood-musik er ligeså tydelig som den gule farve i karryretter. I hvert fald den vestligt dance-orienterede del af genren. Sara Sukurani synger godt. Forfriskende pust fra øst i dansk Melodi Grand Prix, men der skal formentlig mere end et eksotisk breakbeat til at vinde.

Andy Roda – ’Love Is Love’
Effektiv, kompetent, men næsten demonstrativt uspændende produktion. Roda er en fin sanger - det har han vist i mange sammenhænge. Men dette digitale piskeris af en melodi yder ham ikke fuld ret.

Babou, ’Manjana’
Moderne produktion og sangstil sammenholdt med Babous enorme popularitet fra 'X Factor' peger unægtelig i retning af en favoritværdighed. Men jeg vover et øje og siger, at den er for kedelig.