For meget fiktion, for lidt fakta, for karikeret og for opstillet, lyder det fra de fire personer, BT har talt med om DRs nye søndagssatsning, 1864.

Nu fik den endelig premiere. DRs længe ventede og dyreste dramaserie nogensinde med instruktør Ole Bornedal ved roret. Med et budget på 173 mio. kr., takket være en ekstraordinær bevilling fra Kulturministeriet på 100 mio. kr., øremærket til udvikling og produktion af en historisk dramaserie, gik første afsnit af ’1864’ i luften i aftes.

Karikatur af Monrad

Allerede i ugen op til premieren lød der dog særdeles kritiske røster fra flere historikere, der har kaldt den for ’utroværdig’, ’makværk’, ’langt værre en frygtet’ og med ’et nutidigt politisk budskab’. Især grundlovens fader, D. G. Monrad, som gør sin entre i serien liggende på alle fire med bagdelen blottet, falder de kritikere for brystet, som BT har spurgt.

’Monrad fremstår som en narrehat’


Kulturhistoriker og museumsinspektør Inge Adriansen, Sønderborg Slot:

- Seriens fremstilling af Monrad generede mig. Monrad fremstår som en narrehat, og det brød jeg mig ikke om. Kendsgerningerne er, at han er en af de mest begavede, men også mærkværdige personer i dansk historie, og den skildring, vi så af Monrad, synes jeg var så forkert og sådan i strid med historien, at det skæmmede, siger Inge Adriansen, der har skrevet adskillige bøger om 1864-slaget.

- Når det her er den kostbareste tv-serie nogensinde i Danmark, med så centralt og konkret et emne for dansk historie, synes jeg også, det er væsentligt, at man får noget af den politiske baggrund, så man ikke tror, krigen sker på baggrund af nogle fjollede, urealistiske politikere, siger hun og understreger i øvrigt, at hun bifalder ideen med at skildre krigen ud fra almindelige menneskers perspektiv.

- Jeg håber, at de følgende afsnit af tv-serien vil skildre på en måde, som er i bare rimelig overensstemmelse med virkeligheden, og jeg er spændt på at se de efterfølgende afsnit, siger hun.

’Serien politiserer lige lovlig meget’

Pia Kjærsgaard, Dansk Folkepartis værdipolitiske ordfører:

Længe havde Pia Kjærsgaard glædet sig til DR’s store dramaserie, men Dansk Folkepartis værdipolitiske ordfører synes ikke, DR lever op til det, man lovede.

- Jeg tror bestemt, serien bliver set, og det kan også være, folk synes, den er rigtig god. Men man skal tage det som underholdning, og jeg kunne frygte, at unge mennesker får et andet forhold til den faktiske historie, siger Pia Kjærsgaard, som har set de to første afsnit.

- Især i andet afsnit synes jeg, serien bliver politiseret lige lovlig meget, for eksempel ved at bringe Afghanistan-krigen ind, hvilket jeg finder helt irrelevant. Dengang kunne vi ikke foretage et valg, der var krig. Færdig, punktum.

Selv om Bornedal (manuskriptforfatter og instruktør, red.) måske siger, at det ikke var politisk bevidst, mener jeg det modsatte. Og så siger jeg bare, at man ikke kan sammenligne de to, vi kunne ikke sige ja eller nej til den krig dengang, siger hun.

Fremstillingen af den fremtrædende figur, teologen og politikeren Monrad, spillet af Nicolas Bro, er ikke fair, mener hun.

- Serien gør, at vi nu får et mere eller mindre besynderligt forhold til en, i serien, meget karikeret, utiltalende og mærkelig person. Det giver jo ikke særlig meget ’goodwill’ til den grundlov, som vi værdsætter og priser, siger hun og mener, det er en respektløs måde at introducere ham på i serien med ’rumpen i vejret’.

- Jeg har hørt noget om, at han måske var en smule maniodepressiv, men i serien får den lige lidt ekstra, og det er unødvendigt og overflødigt at fremstille ham sådan, synes hun.
Pia Kjærsgaard har læst samtlige forfatter Tom Buk-Swientys bøger og havde glædet sig til det historiske DR-drama, men blev slemt skuffet.

- Det er ikke sådan, at jeg bomber det ned, det er jo fin underholdning. Men jeg havde forventet, at det var mere historie. Den koster jo 173 mio., og det er altså mange penge. De penge fik DR, fordi det, ud fra min vurdering, var på den præmis, at det er en historiebeskrivelse, og det synes jeg ikke, den er. Det bliver garanteret en flot serie, men jeg synes, man skulle have holdt sig til kendsgerningerne.

’På ingen måde en dækkende forklaring’


Historiker Ditte Kock, historiecenter Dybbøl Banke:

- Man skal vise forståelse for, at det er en dramaserie, ikke en dokumentar. Der er visse steder, man har rettet lidt til for at gøre det dramatisk spændende, men optakten til krigen 1864 er så utrolig kompliceret, at man umuligt kan få det med i en tv-serie. Man bliver nødt til at forenkle det, for ellers ville folk simpelthen falde fra, siger historiker Ditte Kock, der holder foredrag om det berømte slag på historiecenteret i Sønderborg.

- Jeg vil ikke være så grov i min kritik, som nogle af de andre historikere har været. Men jeg vil sige, der er visse punkter, der måske kunne have været tydeligere, herunder en forklaring af, hvordan den danske stat var på det tidspunkt, bestående af kongeriget, Slesvig, Holsten og Lauenborg, lyder det.
Andre historikere mener, at serien ligefrem gør danskerne dummere i stedet for klogere på slagets gang.

- Jeg vil sige, at jeg godt kan følge dem i, hvad de siger. For hvis man kun tager seriens fremstilling, så er det på ingen måde en dækkende forklaring af, hvorfor krigen brød ud. Men jeg synes, tv-serien kan være med til at skabe en interesse for 1864. Dog har man måske droppet lidt for mange aspekter i serien, og så er Monrad (manden bag udformningen af grundloven af 1849 og konseilspræsident under krigen i 1864, red.) absolut ikke korrekt afbilledet.

’De lyder alle som sjællændere’


Medlem af ’Æ Synnejysk Forening’ Ann Posselt, pensioneret skolelærer, Rødekro:

- Jeg må indrømme, at jeg er lidt skuffet over serien. Nu prøver vi at bevare sprog, dialekt og kultur i foreningen, og derfor bemærker jeg, at de i serien bruger nøjagtigt samme sprog, uanset hvor de er, og om de hopper frem og tilbage mellem 1864 og 2014. Der kunne godt være en nuanceforskel på nutidens København og Sydfyn i 1851 og på godsejerne og hans folk, siger hun og uddyber:

- Vi er stolte over vores egn og vores traditioner, og til de traditioner hører sproget også. Der er jo en charme ved forskelligheden og mangfoldigheden, selv om vi er et lille land. Derfor generer det mig lidt, at det for mig lyder, som om det hele kunne foregå på Sjælland.

Ann Posselt har også et andet kritikpunkt til gårsdagens afsnit.

- Der er en ting, som egentlig støder mig lidt. Jeg mener, Monrad blev betragtet som en dygtig politiker i forbindelse med grundloven. Jeg synes ikke om den måde, han bliver fremstillet på som en hjælpeløs, der ikke kan finde ud af noget selv. Det kan godt være, han var sådan rent personligt, men det er dog mit indtryk, at de folk i Rigsdagen nogenlunde vidste, hvad de lavede.

Fakta om Bornedals tv-serie '1864'

DR’s dramaserie ’1864’, der gik i luften i går aftes, er med et budget på 173 millioner Danmarks dyreste tv-produktion nogensinde. Serien fik en ekstraordinær bevilling fra Kulturministeriet på 100 millioner, øremærket til udvikling og produktion af en historisk dramaserie. ’1864’ er både skrevet og instrueret af Ole Bornedal med udgangspunkt i forfatter Tom Buk-Swientys bøger Slagtebænk Dybbøl og Dommedag Als.

Serien følger de to brødre Laust og Peter og deres veninde Inge i perioden mellem Treårskrigens slutning, til Danmark taber den anden Slesvigske krig i 1864. Parallelt fortælles en historie fra nutiden om den utilpassede teenagepige, Claudia og hendes møde med den gamle baron Severin.

Serien er på 8 afsnit og sendes de næste syv søndage kl. 20.00 på DR1.