Legetøjsfirmaet valgte i denne weekend at droppe sine give-aways i den britiske tabloidavis Daily Mail efter pres fra græsrodsorganisationen »Stop Funding Hate«.

Fredag i sidste uge skrev den engelske familiefar, Bob Jones, et åbent brev til legetøjsfirmaet Lego.

»Jeg elsker Lego. Min seks-årige elsker Lego. Alt han ønsker sig til jul er Lego…. Men jeg er bekymret. I nogle år har I givet gratis Lego med Daily Mails avis. Pakkerne ender som regel i min søns julekalender, hvilket han elsker. Men jeg er bange for at sige: Jeg kan ikke få mig selv til at gøre det mere.«

Den engelske familiefar er bekymret for Legos samarbejde med avisen Daily Mail, hvis overskrifter ifølge ham skaber mistillid til udlændinge og beskylder flygtninge for alle dårligdomme. Selvom han respekterer retten til forskellige synspunkter, er tabloidavisen gået for vidt, mener han. Daily Mail er med til at sprede had.

»Og et firma som jeres burde ikke støtte dem. Og selvom det får mig til at føle mig ad helvede til at sige til min søn, at han ikke længere kan få de gratis Lego-pakker, han ser i butikkerne hver dag, har jeg forklaret ham, at avisen, de er i, fortæller løgne om folk. Selv min seks-årige kan forstå, at det er forkert.«

Det åbne brev, som ligger på Legos Facebook-side, er ind til videre delt mere end 13.000 gange. Og i denne weekend valgte Lego som reaktion at stoppe alt samarbejde med Daily Mail.

»Når forældre og bedsteforældre tager sig tid til at fortælle os, hvad de synes, lytter vi også altid opmærksomt,« forklarer Lego i en mail til Berlingske.

»Vores aftale med Daily Mail er ophørt, og på nuværende tidspunkt har vi ikke planer om at lave yderligere markedsføringsaktiviteter med avisen.«

»Stop Funding Hate«

Med Legos beslutning kan græsrodsorganisationen bag den britiske kampagne #stopfundinghate fejre sin første sejr.

Siden det engelske Brexit-valg, som blev ledsaget af en usædvanlig barsk kampagne, har stifterne opfordret store firmaer til at droppe deres annoncer i de indvandrerkritiske tabloidaviser Daily Mail, The Sun og Daily Express, som de anklager for at promovere had, diskrimination og dæmonisering.

Ifølge gruppen, der har samlet mere end 40.000 underskrifter, handler det ikke om at begrænse mediernes pressefrihed eller straffe journalistiske ytringer. Men forbrugere har ligeledes ret til at lægge deres penge hos firmaer, hvis værdier, de er enige med - og bruge deres ytringsfrihed, når de mener, firmaerne gør noget galt, lyder budskabet. De kan stemme med fødderne, så at sige.

#Stopfundinghate-kampagnen støtter sig bl.a. til en udmelding fra FNs menneskerettighedschef, som tidligere på året opfordrede England til netop at tackle den bekymrende brug af hadtale i den britiske tabloidpresse. Derfor opfordrer de forbrugere til at sende breve til de firmaer, de handler hos og bede dem om at stoppe med at annonce i det, de altså mener er hadefulde aviser.

Ind til videre er gruppens kampagnevideo blevet set mere end 5 millioner gange. Og efter Lego som det første firma har handlet på opfordringen, har aktivisterne fået mod på mere.

Lego er blevet druknet i good will og Bob Jones’ søn kan igen se frem til klodser og plasticmænd under juletræet.

»Jeg er på vej i butikken nu,« skriver familiefaren.

Og aktivisterne på #stopfundinghate har fået blod på tanden.