Benny Engelbrecht er dygtig til at brande sig selv på de sociale medier. Og det betaler sig, siger tidligere digitale chef for Socialdemokraterne, der nævner den amerikanske præsident som et eksempel.

Der er umiddelbart ikke mange ligheder mellem Danmarks nye skatteminister, Benny Engelbrecht (S), og USAs præsident, Barack Obama. Men alligevel har de to politikere noget til fælles.

Begge er således dygtige til at benytte sociale medier - for eksempel Twitter og Facebook - til at brande sig selv, tale direkte til folk og komme i medierne. Og det er en udpræget fordel for Benny Engelbrecht, at han er meget til stede på de sociale medier, forklarer digital chef i Geelmuyden Kiese Benjamin Rud Elberth, der er tidligere digital chef for Socialdemokraterne.

Han hæfter sig blandt andet ved, hvordan flere medier har skrevet, at flid har betalt sig for Engelbrecht.

»Det er fordi, at alle internt opfatter ham som en kæmpe slider, men man ved jo rent faktisk ikke, hvad Benny laver,« siger Benjamin Rud Elberth.

»Men man kan se på for eksempel hans Instagram, at han lige har løbet et maraton, at han står op klokken fem om morgenen, eller han står på sit kontor og tjekker mails. Han har selv italesat, at han er en slider,« siger den digitale chef.

Benjamin Rud Elberth bruger præsident Obama som et eksempel på en politiker, der i høj grad benytter sociale medier til at vise bestemte sider af sig selv. Han nævner i den forbindelse et kendt billede af præsidenten, der hilser på en rengøringsmand i Det Hvide Hus.

»Det viser, at Obama er »nede med folket«. Han er den mest folkelige og mægtige mand i verden, fordi han har brugt visuel kommunikation til at vise det,« siger han og uddyber:

»Benny har principielt gjort det samme som Obama. Han har internt i partiet fået prædikatet, at han er en slider, fordi han altid er i de kanaler, hvor medlemmerne er.«

Tidligere på året lavede Geelmuyden Kiese en omfattende undersøgelse af, hvor ofte politikere på Christiansborg svarede borgere, journalister og andre politikere på sociale medier, og her udmærkede den nye skatteminister sig særligt på Twitter.

Han var således den politiker på Christiansborg, der oftest svarede på spørgsmål:

»Hans store force er, at han har opbygget sig et brand af, at han altid svarer, han altid er til stede, han altid er aktiv, og det har han gjort via sociale medier. I virkeligheden er han måske ikke mere aktiv end så mange andre politikere, men han er altid på,« siger Benjamin Rud Elberth.

Han understreger, at der ikke er lavet forskning herhjemme, som sætter lighedstegn mellem tilstedeværelse på de sociale medier og popularitet i befolkningen:

»Men man kan bare se, at de ministre, der er populære, også er aktive på sociale medier,« siger han.

Benjamin Rud Elberth regner med, at Engelbrecht vil gå ned i kadence på de sociale medier, nu hvor han er minister, men:

»Mit bud er, at han fortsætter den gode stil, fordi det ligger i hans taktik og hans DNA.«