Venstre og Konservative retter hård kritik af den nye og storstilede kampagne, hvor Socialdemokraterne fortæller om regeringens resultater.

Skønmaleri og et forsøg på at fjerne fokus fra brudte løfter.

Sådan lyder den borgerlige kritik af den kampagne, som Socialdemokraterne netop har sat i søen. Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) vil de næste par uger fylde godt i mediebilledet med budskabet om, at regeringen har nået meget, men at der stadig er et stykke arbejde at gøre.

»Det er jo en dyr kampagne, som Socialdemokraterne nu søsætter for at få fokus væk fra alle de løfter, de fremsatte før sidste valg, og som ikke er blevet til noget. Jeg tror egentlig godt, at danskerne kan huske, at der er en lang række løfter, som ikke er blevet til noget,« siger Venstres Ellen Trane Nørby (V) og nævner billigere busbilletter og færre elever i klasserne som et par konkrete eksempler.

Tilsvarende toner lyder fra de Konservatives politiske ordfører, Mai Mercado (K).

»Jeg kan slet ikke genkende det skønmaleri, der bliver malet - og det tror jeg heller ikke, at størstedelen af danskerne kan,« siger hun og uddyber:

»Jeg synes, at det tangerer at fifle med sandheden, når man slår sig op på at have skabt flere jobs og have strammet kravene til asylpolitikken, fordi det viser sig at være fuldstændig modsat. Danmark kunne være kommet hurtigere og mere robust ud af krisen, hvis man havde ført en politik, som sørgede for, at det var attraktivt at komme i arbejde og drive virksomhed.«

Ellen Trane Nørby mener, at regeringen med sine kampagner bruger kræfterne forkert.

»Socialdemokraterne har haft travlt med at føre valgkamp i meget lang tid i stedet for at tage hånd om de udfordringer, vi står over for,« siger hun.