Knapt har de danske bilforhandleres organisation meldt ud, at miljøet bliver den store taber i sagen dyrere leasingbiler, før de danske bilværksteders centralorganisation kommer på banen. Her er man nemlig lodret uenig. Miljøet bliver vinderen, lyder den overraskende melding.

For at finansiere forbedringerne i den kollektive vil regeringen lukke det hul i lovgivningen, der har gjort det attraktivt at lease biler i stedet for at købe. Det fik torsdag Danmarks Automobilhandler Forening til at udråbe miljøet til den store taber.

- Danskernes biler bliver dyrere. Det betyder, at der går længere tid før man skifter sin bil, så den vognpark vi har, som i forvejen er en af de mest forældede i Europa, bliver endnu ældre, forklarede administrerende direktør Jens Brendstrup i Danmarks Automobilhandler Forening, DAF.

- I gennemsnit forurener en dansk bil ca. tre gange så meget som de biler, der kommer på markedet nu. Dermed ender vi med en endnu større luftforurening, som ikke bare er et lille problem - det er et meget alvorligt problem, lød forklaringen fra DAF.

Den udmelding har fået Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, CAD, på banen. Her er man nemlig lodret uenig i søsterorganisationens holdning.

- Jo dyrere en bil er, desto større gevinst er der ved at bruge skattehullet. Det vil sige, at man har kunnet spare mere, ved at lease en stor og dyr bil. Der må man formode, at når leasing bliver sidestillet med almindelige private vilkår, og bilerne derfor bliver dyrere at lease, så 'downsizer' folk sandsynligvis til mindre og billigere biler, som så også forurener så meget desto mindre. Det er en stor gevinst for miljøet, mener Erik Rasmussen, der er direktør for CAD.

B.T. har forgæves forsøgt at få en kommentar fra miljøminister Ida Auken for at høre, hvilke konsekvenser man i miljøministeriet vurderer, regeringens leasing-plan vil få for miljøet.