Flere politikere retter nu hård kritik mod Skat, efter BT i dag kan fortælle, at Skat beskyldes for at have tilsidesat EU-lovgivningen i årevis.

- Det er alvorlige anklager, der bliver rejst. Jeg forventer naturligvis, at skatteministeren kan give et klart svar på, om de danske regler er i strid med EU-retten eller ej, siger Venstres skatteordfører, Torsten Schack Pedersen til BT.

BT skriver i dag, at Skat i et juridisk notat anklages for at have tilsidesat EU’s konkurrenceregler, herunder den såkaldte Aritkel 101 i EU-Traktaten.

Det kan reelt betyde, at danskerne i årevis kan have givet for meget for deres nye bil, fordi bilforhandlerne ikke har kunnet konkurrere på avance.

Notatet er skrevet af en den anerkendte juridiske ekspert, dr.jur. og forsker ved Aalborg Universitet, Erik Werlauff. Han skriver, at ’det er, som om Skats respekt for EU-rettens krav er blevet glemt eller skubbet til siden’ efter en lovændring i 1996.

Dengang blev det indført, at der ikke må ske begrænsninger i forhandlerens ret til at fastsætte priser og rabatter, men ifølge kritikken er det netop, hvad Skat gør, når det kræver, at en forhandler altid skal opkræve ni pct. i avance ved en hver bilhandel med en importør.

Reelt betyder det, at bilforhandlere ikke kan konkurrere på denne avance ved et bilsalg, hvilket i sidste ende kan have kostet bilkøberne dyrt. Det vurderer Autobranchen Danmarks direktør, Jens Brendstrup, i dag over for BT.

Til gengæld ligger der en økonomisk fordel for Skat i, at bilforhandlerens avance er så høj som mulig, fordi bilforhandlerens avance indgår i den sum, der i sidste ende betales registreringsafgift af til staten.

Autobranchen Danmark vil nu klage over Skat til EU-Kommissionen, som dermed endnu engang skal tage stilling til om det danske skattevæsen overholder loven. Sidste år landede der også en sag i EU-Kommissionen, hvor Skat blev beskyldt for at overtræde EU’s datadirektiv i forbindelse med, at det tvang teleselskaberne til at udlevere dybt fortrolige oplysninger om deres kunder. Den sag er ifølge BT’s oplysninger endnu ikke afgjort.

Dansk Folkepartis skatteordfører, Dennis Flydtkjær, kalder det dybt bekymrende, at der endnu engang kan sås tvivl om, hvorvidt Skat fejlfortolker loven.

- Det er drønærgerligt, at der nok en gang er tvivl om, hvorvidt Skat kan finde ud af at overholde lovgivningen. Vi kan se i mange af de andre sager, at Skat faktisk har tabt, og det kan meget vel ende med, at Skat også taber denne sag. Det er i hvert fald en respekteret mand, der har lavet den juridiske vurdering, der nu stiller spørgsmålstegn ved Skats administration af lovgivningen, siger Flydtkjær.

Et andet punkt i Erik Werlauffs kritik retter sig mod en række konstruerede standardpriser, som Skat mener, biler skal koste. Standardpriser som på det seneste har været udgangspunktet for en storstilet kontrolaktion mod bilforhandlere.

Skat iværksatte sidste år aktionen ‘Flytning af avance’, da man mistænkte bilforhandlerne for at flytte en del af deres avance ved bilsalg over i ekstra-udstyr til bilen. Modsat bilen er ekstraudstyr ikke afgiftsbelagt, hvorfor bilforhandlere på denne måde kan snyde staten for penge.

I praksis har Skat antaget, at bilforhandlerne har overflyttet avance fra bilen, hvis den ikke blev solgt til standardprisen.

Men en sådan praksis tilskynder et fastprissystem for, hvad biler skal koste, hvilket også er i mod strid med EU-Traktaten.

De konservatives skatteordfører Brian Mikkelsen opfordrer Skat til at tage kritikken alvorligt.

- Skat’s fremfærd overfor bilbranchen virker helt skævt. Skat mistænkeliggør hele branchen, og det er urimeligt. Udgangspunktet for Skat bør altid være at finde konstruktive løsninger med erhvervslivet, ikke at søge konfrontation som man har gjort her. Professor Erik Werlauff er en meget anerkendt juridisk ekspert, og Skat burde tage hans notat og kritik alvorligt, siger han til BT.