Det er uacceptabelt, at luftfartsselskabet Ryanair giver de ansatte mundkurv på om deres lønninger, lyder det fra Enhedslisten.

Det irske luftfartsselskab Ryanair bryder dansk lov, når det forbyder ansatte at udtale sig om deres løn.

Derfor bør selskabet omgående rette ind og følge dansk lov, der sikrer åbenhed om løn, lyder det fra Enhedslistens politiske ordfører Johanne Schmidt-Nielsen (Ø).

»Det her er jo bare endnu et eksempel på, at Ryanair er fuldstændig ligeglade med vores regler, love og aftaler. Ryanair skal have klar besked. Enten retter de ind og respekterer love og overenskomster i det land, de gerne vil drive forretning i, ellers skal de pakke kufferten og smutte,« siger Johanne Schmidt-Nielsen i en skriftlig kommentar.

Avisen.dk skriver, at alle ansatte i Ryanair - fra stewardesser til chefer - intet må fortælle om, hvor lidt eller hvor meget de får i løn. Det fremgår af ansættelseskontrakter, som avisen.dk er kommet i besiddelse af.

To juridiske eksperter fastslår over for avisen, at det er et klart brud på lovgivningen at give ansatte mundkurv på i forhold til løn.

»Det er jo bare endnu en af mange historier om, hvor dårligt Ryanair behandler deres ansatte. At de i strid med lovgivningen vil begrænse deres ansattes ytringsfrihed og forbyde dem at tale med deres kollegaer om hvilken løn, de får, viser jo med al tydelighed, hvad det er for et selskab, vi har med at gøre,« lyder det fra Enhedslistens politiske ordfører, der opfordrer statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) til at bakke op om Enhedslistens forslag om en statslig boykot af Ryanair.

Det har tidligere været fremme, at stewardesser, der arbejder i Ryanairs fly i nogle tilfælde går for en løn på under 10.000 kroner om måneden.

Ryanair afviser kritikken.

»Ryanair lever fuldt og helt op til al EU-lovgivning, og Ryanairs piloter og kabinepersonale nyder høj løn, jobsikkerhed og har allerede en kollektiv aftale med Ryanair,« lyder det i et skriftlig svar fra selskabet til avisen.dk.

Mandag mødes Ryanair og LO i arbejdsretten, der skal tage stilling til, om fagbevægelsen har lov til at blokere selskabets afgange ud af Københavns Lufthavn.