Onsdag afprøver Enhedslisten en ’thunderclap’

Onsdag 1. april præcis kl. 12.00 kan 427.000 danskere læse denne opfordring på deres egen Facebook-side:

’Stop pensionshykleriet. Hvorfor skal politikerne kunne gå på pension før alle andre?’

Afsenderen er Enhedslisten, og fænomenet hedder Thunderclap.

Partiet har hentet inspirationen til denne ny kampagnemetode fra USA, hvor den amerikanske præsident Barack Obama havde stor succes med den i sin valgkamp. Tricket består i, at folk frivilligt går med til at ’klappe i takt’ – heraf navnet – ved at donere deres Facebook-side til kampagnen.

Læs også:

På den måde spredes budskabet til vennernes venner og når en samlet rækkevidde på næsten en halv million danskere.

Forslag til debat

Partiets retsordfører Pernille Skipper sætter ansigt på kampagnen.

Efter påske har hun en stribe beslutningsforslag til debat i folketingssalen om politikernes løn og pensioner.

Formålet er at sætte fokus på, hvad hun opfatter som en urimelighed, nemlig at medlemmer af Folketinget kan modtage den særlige ministerpension og folketingspension allerede ved 62 års alderen. Folkepensionsalderen blev eller for nogle år siden sat op til 67 år.

’De forhold, som politikerne finder passende for befolkningen, må også være passende for dem selv. Derfor vil vi gøre op med politikernes urimelige pensionsprivilegier. Vi håber, du vil være med,’ skriver hun.

Læs også:

Enhedslistens presserådgiver Emil Nielsen venter sig meget af Thunderclap.

»Styrken er, at det ikke er et budskab, vi med dyrt indkøbte annoncer presser ned i halsen på folk, men derimod noget folk selv deler. Når folk selv tager aktiv del i det, bliver det en græsrodsaktivitet. Det ligger helt i tråd med den måde, vi arbejder på,« siger han.

Folk bliver irriterede

Socialmedia-eksperten Benjamin Rud Elberth tror ikke på metoden.

»Thunderclap er i virkeligheden en spam-kanon. Jeg tror, folk bliver irriterede over det. Når vi har set et opslag fra en sådan kampagne, gider vi ikke se det samme igen og igen. Det risikerer man, hvis flere af ens venner har sagt ja til at deltage. Danmark er for lille til det. I USA, der er så meget større, virker det bedre, fordi det kan være svært at nå helt ud til vælgerne i alle delstater,« siger han.

Emil Nielsen afviser, at formålet med kampagnen er at rejse en såkaldt shitstorm.

»Når folk går ind på linket, har de mulighed for at skrive direkte til de fem partiformænd, der står bag vederlagskommissionen, og spørge dem, om det virkelig er rimeligt, at politikere skal have de her privilegier. Formålet er ikke at rejse en shitstorm, men en debat,« siger han.