Med en ny politisk aftale giver Folketinget 2,8 milliarder kroner til færgedriften til Bornholm over den ti-årige kontraktperiode. Det betyder lavere billetpriser og godspriser, men ikke trafikal ligestilling, som bornholmerne ønsker.

Regeringen er sammen med Venstre, Dansk Folkeparti, SF, Liberal Alliance og de Konservative blevet enige om en aftale, der betyder, at staten fra 2017 hvert år giver 279 millioner kroner til færgedriften - svarende til 2,8 milliarder kroner over den ti-årige kontraktperiode.

»Vi har lavet en bred, solid aftale, hvor vi investerer 2,8 milliarder kroner over ti år på besejlingen af Bornholm. Vi bevarer de ruter, vi kender i dag, og vi sætter prisen mærkbart ned på gods for at give en håndsrækning til de bornholmske produktionserhverv,« siger transportminister Magnus Heunicke (S) til Berlingske Nyhedsbureau og uddyber:

»Vi sætter også prisen ned - ikke helt så meget, men minimum på ti procent på billetprisen for turister, der skal til Bornholm. Og det er noget af det, bornholmerne har efterspurgt: Uændret service, men billigere priser.«

Bornholmerne har ganske vist efterspurgt billigere transport til solskinsøen - faktisk har transportministerens partifælle Bornholms borgmester, Winni Grosbøll (S), sammen med flere bornholmske virksomheder krævet trafikal ligestilling med resten af landet, hvis øen ikke skal miste flere virksomheder og arbejdspladser. Trafikal ligestilling indebærer, at det skal koste det samme at sejle en kilometer, som det koster at køre en kilometer.

Magnus Heunicke erkender, at Folketinget med den netop indgåede aftale ikke helt lever op til bornholmernes ønsker.

»Nu investerer vi så 2,8 milliarder kroner, og der kommer vi rigtig nok ikke helt ned på trafikal ligestilling for passagerbilletter, men det gør vi rent faktisk for gods, som vi saver 60 procent af prisen på,« siger han.

Pengene til de lavere priser og den fortsatte betjening af færgerne fra både Køge og Ystad findes ved at lukke togforbindelsen IC Bornholm og fjerne kravet om en erstatningsfærge.

Transportministeriet vil i stedet forhandle med Skånetrafikken om at skabe et alternativt tilbud til togpassagererne mod Ystad.

Aftalen er grundlaget for det udbud af færgedriften til Bornholm, der skal gælde, når den eksisterende kontrakt udløber i 2017.