Femern-forbindelsen er kommet tættere på en dag at blive til virkelighed ved en afstemning i Folketinget. I Danmark fortryder vi aldrig en bro, hævder Thorning på et pressemøde med Angela Merkel, der samtidig lover fuld opbakning til projektet.

Om ti års tid er Skandinavien koblet sammen til Tyskland og resten af Europa via en forbindelse over Femern. Efter planen i hvert fald. Et flertal i Folketinget bestående af alle partier på nær Enhedslisten har tirsdag stemt for forbindelsen.

Dermed er der stor enighed om at sætte mere end 60 milliarder kroner på højkant for at bygge den næsten 20 kilometer lange tunnel mellem Rødbyhavn og Femern.

Anlægsloven, som Folketinget har vedtaget, indeholder samtidig den danske miljøgodkendelse af projektet.

På et pressemøde på Amalienborg, hvor statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) meget passende har den tyske kansler, Angela Merkel, på besøg, udtaler Thorning om projektet:

»Vi har en talemåde i Danmark, der lyder, at vi aldrig fortryder en bro. Når den er der, er det en fantastisk ting.«

Selvom tyskerne tilsyneladende ikke har den samme talemåde, forsikrer Angela Merkel, at projektet har den fulde støtte fra tysk side - trods indsigelser fra især naboer og miljøorganisationer, der risikerer at forsinke projektet.

»Området, hvor Femern skal igennem, er ikke så tæt befolket. Og al forandring giver altid anledning til uro. Folk har været vant til at leve i et stille område. Men jeg tror, vi kommer tættere på hinanden. Broen mellem Sverige og Danmark er et godt eksempel, og vi vil gøre alt for at speede processen op,« siger Angela Merkel og fortsætter:

»Vi har et stort bilateralt projekt, Femern, og forbundsregeringen står selvfølgelig bag den aftale, landene har truffet, og vi vil gøre alt for, at forbindelsen bliver en realitet. Vi har et tæt samarbejde, og vi er to nabolande, som efter en vanskelig historie har stor forståelse for hinanden, og det er et lykketræf i historien, som skal opretholdes og styrkes.«

Udover de splittede tyskere har projektet mødt modstand fra entreprenørerne, der har fejlbedømt priserne med ni milliarder kroner, svarende til 25 procent. Så Femern-selskabet er blevet bedt om at forhandle priserne væsentligt længere ned.

En tredje ting, der skal falde på plads, før forbindelsen bliver en realitet, er det forventede tilskud fra EU. Danmark har ifølge Berlingske søgt maksimalt tilskud på mellem 18 og 23 procent. Tilkendegivelserne fra Bruxelles har været positive, men intet er afgjort.

Når tunnelen er opført, vil det tage cirka ti minutter at køre strækningen i bil - og syv minutter med tog. Det forventes, at 9.400 bilister, 1.600 lastbiler og 100 tog vil køre igennem tunnelen i 2025 - hvis den er åbnet til den tid.