Fejl, fordele og fremtiden for F-35eren. Her er ALT, hvad du overhovedet skal vide om Danmarks måske kommende kampfly. Om forløbet op til i dag, om flyet og om fremtiden for Lockheed Martins F-35 Joint Strike Fighter.

Det hele begyndte, dengang Danmarks statsminister hed Poul Nyrup Rasmussen.

I 1997 gik Danmark med i et fælles projekt med otte andre lande om at udvikle »morgendagens kampfly«, Joint Strike Fighter.

I dag, 18 år, et hav af forsinkelser og mere end to milliarder investerede kroner senere, trådte statsminister Lars Løkke Rasmussen og forsvarsminister Peter Christensen ind i Spejlsalen på Christiansborg og pegede på netop F-35 A Joint Strike Fighter produceret af amerikanske Lockheed Martin som Danmarks nye kampfly.

56,4 milliarder kroner vurderer regeringen, at det samlet kommer til at koste Danmark at få 27 spritnye fly leveret i »århundredets våbenhandel«.

F-35 Joint Strike Fighter
F-35 Joint Strike Fighter Foto: US Air Force
Vis mere

F-35eren er det mest avancerede og højteknologiske kampfly af tre bejlere. Men det er også en jager, der deler vandene, fordi det slæber en perlerække af alvorlige problemer efter sig, der har fået kritikere til at drage paralleller til det skandaløse IC4-tog.

Så risikerer Danmark en ny milliardskandale? Et luftens IC4-mareridt? Eller får vi fremtidens kampfly?

Lektor ved Forsvarsakademiet Peter Viggo Jakobsen sammenfattede for en uge siden problematikken sådan her:

»At købe F-35 er som at springe ud fra en høj bygning og så håbe på, at brandvæsnet når at få stillet puden op neden for bygningen, inden man rammer jorden. Det lover producenten nok skal ske, men kan man stole på det? At købe F-35 er at gamble, men hvis det kommer til at fungere, så får man verdens mest avancerede fly.«

Verdens konflikter er rykket tættere på

Hvad det er for brændende problemer, Lockheed Martin lover at stille en pude under, vender vi tilbage til.

Men først retur til spejlsalen på Christiansborg, hvor Lars Løkke Rasmussen i dag indledte sit pressemøde med at fortælle, hvorfor Danmark har brug for nye kampfly til at erstatte de udtjente F-16.

»Verden er rykket tættere på med en stribe dybt komplicerede konflikter, skrøbelige stater og terrorisme. Det understreger, hvor vigtigt det er, at Danmark fortsat kan tage vare på vores sikkerhed og interesser. At vi kan passe på Danmark,« sagde han.

»Derfor har regeringen besluttet, at F-16 skal erstattes af F-35,« fortsatte statsministeren.

Artiklen fortsætter under billedet

Foto: Jens Astrup
Vis mere

Regerings valg af 27 F-35ere bygger på rapporten fra det såkaldte kampflykontor, Nyt Kampfly Program, under Forsvarsministeriet. Efter flere års arbejde - vurderet til at koste 150 millioner kroner - er kontorets eksperter under ledelse af tidligere DSB-direktør Lone Lindsby nået frem til, at F-35 er det bedste valg for Danmark på alle de fire parametre, de tre konkurrerende kampflyproducenter skulle vurderes på: strategisk, militært, økonomisk og industrielt.

Selve købsprisen er på cirka 20 milliarder kroner, svarende til omkring 750 millioner per jager.

Men med vedligeholdelses- og udviklingsomkostninger og indlagte risikovurderinger, som forsvarsminister Peter Christensen udtrykte det, løber den samlede regning for de 27 fly op i 56,4 mia. kroner. Penge, regeringen lægger op til at finde inden for det eksisterende forsvarsbudget på ca. 20 mia. kroner om året.

Det mest avancerede fly

Hvad angår teknisk udvikling er F-35eren af eksperter fremhævet som det uden tvivl mest avancerede fly sammenlignet med konkurrenterne. Det er et såkaldt 5. generations fly modsat Boeings Super Hornet og Airbus’ Eurofighter Typhoon, der er 4. generation.

Piloten kan styre flyet via tale, lidt ligesom man kender det med Siri på en iPhone. Og flyet kan navigeres via en kæmpe touchscreen.

Læs mere: »Det her fly er helt vildt. Det kan flyve direkte op i luften«

Når piloten kigger nedad, kan han se landjorden gennem et slags virtual reality-billede i hjelmen, som kunne han se ned igennem flystellet.

På en radar er F-35 næsten umulig at spotte, fordi stealthteknologien med en særlig overflade og skarpe vinkler gør, at den ikke syner af meget mere, end en flyvende citron ville gøre.

For bare at nævne nogle af de højteknologiske fordele flyet besidder.

Se flere detaljer i grafikken herunder. Artiklen fortsætter efter grafikken

Nyt IC4?

Men så er der koblingen til IC4.

Flyet er, som Peter Viggo Jakobsen siger, et endnu ikke færdigt udviklingsprojekt. Undervejs har projektet været forsinket adskillige gange og budgetterne overskredet jævnligt.

Især volder it og software store problemer. I januar advarede Pentagon i en rapport om, at tidsplanen for flyets software var urealistisk og ville blive mindst et år forsinket. Og så sent som i april pegede en rapport fra den amerikanske rigsrevision – US Government accountability Office – på samme problematik, og at det kan føre til yderligere forsinkelser og øgede omkostninger.

Læs mere: Kritik af kampfly-favorit: Piloter risikerer nakkeskader

Rapporten fra Pentagon slog samtidig fast, at F-35 ikke er forsvarligt at sende i kamp.

»I et kampscenarie ville F-35 Blok 2B være nødt til at undgå konfrontationer med fjender og behøve hjælp fra allierede styrker,« stod der.

Fakta: Joint Strike fighter F-35

Regeringen vil købe 27 fly til en samlet pris på 20 mia. kroner, per styk ca 750 millioner kroner.
Hertil kommer 36,4 mia. kroner til udvikling, drift og indlagte risici over 30 år.
Flyet har en tophastighed på 1.930 kilometer i timen.
Det er 15,7 meter langt og måler 10 meter fra vingespids til vingespids.
Det vejer 31,7 tons.
Flyet har kun en motor, hvilket gør det tunge fly langsommere. Det er derfor også blevet kritiseret for ikke at være egnet til at overflyve Arktis og til nærkampe.
F-35 har seks udvendige våbenstationer og fire indvendige og kan i alt flyve med 8,16 tons missiler.

Kritikere har ofte nævnt, at flyet er mangelfuldt i luft til luft kamp med andre fly, blandt andet fordi det er et relativt langsomt fly. Fortalere hævder omvendt, at flyet slet ikke vil komme i direkte kamp, fordi det ikke kan ses på en radar og derfor vil neutralisere sin modstander fra afstand med missiler.

Af andre problemer kan nævnes:

Flyet larmer markant mere end andre fly. Norge har købt 52 F-35ere og har efterfølgende på grund af støjgener været nødt til at købe 175 støjplagede huse omkring en flyvestation.
Rapporten fra den amerikanske rigsrevision i april konkluderede, at lette piloter – under 62 kilo – risikerer nakkeskader, hvis de udløser katapultsædet.
Derudover nævnes en række tekniske problemer med f.eks. varmeudvikling i lastrummet og problemer med at åbne våbenlemmene.

Nogle problemer er ved at blive løst, andre vil utvivlsomt blive det, inden Danmark modtager de 27 kampfly mellem 2021 og 2024.

Statsministeren føler sig tryg

Men betyder de mange problemer, at Danmark risikerer en ny IC4-fadæse?

Til det svarede statsministeren:

»Jeg føler mig helt tryg ved den beslutning, vi har truffet. For den hviler på en analyse med afsæt i både en strategisk, militær, økonomisk og industriel vurdering, og på alle parametre kommer det fly(F-35, Red.) bedst ud,« sagde Lars Løkke Rasmussen.

Det synspunkt  bakker en række andre aktører og eksperter op om.

Spørger man f.eks. den erfarne jagerpilot og forhenværende chef for Flyvestation Skrydstrup, Michael Fleischer, kan man bare se på det nuværende F16-fly.

I forhold til det fly, Danmark fik leveret for mere end 30 år siden, er kun stellet tilbage. Alt andet er skiftet ud løbende med ny teknologi, og sådan skal det være med et jagerfly, argumenterer han for.

»Et højteknologisk jagerfly, der ikke er under udvikling, er under afvikling. Det samme var sagen med F-16, som er på toppen netop nu. Det er bare slidt op,« har Michael Fleischer sagt til TV2.

Mange aftagere giver lavere omkostninger

Et andet vigtigt parameter for fortalerne er, at USA har købt 2.500 nye F-35ere til luftvåbenet. Samtidig har Storbritannien, Norge, Holland og en række andre lande valgt F-35, så der bliver op mod 3.000 fly at fordele udviklingsomkostningerne på.

Derfor vurderer flere eksperter, at det er usandsynligt, at amerikanerne vil lade flyet få massive problemer.

Her adskiller F-35 sig markant fra IC4, som den italienske producent AnsaldoBreda specieldesignede og producerede til Danmark som eneste aftager.

Og netop de mange fly pegede Lars Løkke Rasmussen også på, da han forsvarede usikkerheden om flyet.

»Der er stillet i udsigt, at der vil blive produceret af omegnen af 3.000 Joint Strike fighter i den samlede produktion. Flyet er færdigudviklet i 2018, og vi begynder leverancer i 2021. Det vil sige, vi ligger et stykke inde i produktion af samlet 3.000 fly, når de 27 skal produceres. Det føler jeg mig ret tryg ved,« sagde Løkke.

Sår tvivl om økonomiske beregninger

F-35 har længe været vurderet til at være et dyrere fly, end konkurrenterne Boeings Super Hornet og Airbus’ Eurofighter Typhoon.

Men på tre økonomiske barometre, som kampflykontoret har analyseret, kommer F-35 ud som vinder.

Et af de vigtige parametre er, hvor mange timer flyenes stel forventes at kunne flyve. Her vinder F-35 over konkurrenterne, og det er den »primære« grund til den samlede lavere pris, fordi der så er behov for færre fly.

Ifølge regeringens indstilling er F-35-flystellet designet til at kunne flyve 8.000 timer, mens både Eurofighter Typhoon og F-18 Super Hornet er designet til at flyve 6.000 timer.

Artiklen fortsætter under grafikken

Men ifølge producenterne bag Super Hornet og Eurofighter Typhoon, er der manipuleret med deres flys flyvetimer, kunne Berlingske fortælle, kort efter den samlede rapport var offentliggjort.

»Jeg er meget overrasket over, at man tager udgangspunkt i de 6.000 timer uden at tænke på, at Eurofighter sagtens kan flyve længere. Vi stiller en garanti for, at den kan flyve 6.000 timer i hård luftkamp med tung last. Men hvis man flyver Eurofighter, som det danske flyvevåben flyver F-16 i øjeblikket, så kan den flyve 11.000 timer,« sagde Eurofighters salgsdirektør i Danmark, Lars Illum Jørgensen.

Vinder på fire militære parametre

På det militære område har evalueringen omfattet delområderne overlevelsesevne, missionseffektivitet, fremtidssikring og kandidatrisiko.

Også her er Joint Strike Fighter ifølge evalueringen en klar vinder.

»Under overlevelsesevne og missionseffektivitet klarer Joint Strike Fighter sig bedre end de to øvrige kandidater. Dette skyldes en lang række forhold, herunder blandt andet flyets lave radarsignatur samt anvendelsen af avancerede systemer og sensorer, som fremmer pilotens taktiske overblik, og der sikrer flyets overlevelse og en effektiv missionsudførelse,« står der i rapporten.

Artiklen fortsætter under grafikken

Og der ligger den nu.

Forhandlinger begynder nu

Allerede i dag mødes partierne i forsvarsforliget – alle partier foruden Enhedslisten og Alternativet – i Forsvarsministeriet til de indledende forhandlinger.

Regeringen har lagt op til, at de 27 nye fly skal finansieres inden for det eksisterende forsvarsbudget på cirka 20 mia. kroner. I den opgave skal de binde Konservative, der ønsker mindst 30 fly, sammen med Radikale og SF, der ønsker så få som muligt, før en aftale er på plads.

Det er forventet, at forhandlingerne skal være afsluttet inden Lars Løkke Rasmussen deltager i et stort Nato-topmøde 8.-9. juli i Warzawa.

Indtil da kan den »lange, skønne og herlige« debat, som Peter Christensen har kaldt den, nu slå sig løs.

Eller som Peter Christensen med et smil udtrykte.

»Jeg synes da allerede, at jeg har leveret dele af løftet, for den er da i fuld gang og har været det længe.«