I det kommende folketingsvalg kommer sociale medier som Facebook, Twitter og Instagram til at spille en afgørende rolle. Men hvem er i bedst form?

Årets politiske julekalendre på Facebook fra Socialdemokraterne og Venstre-formand Lars Løkke Rasmussen kan give et pejlemærke for, hvem der er i bedst form til et valg, der afgør om Lars Løkke eller Helle Thorning-Schmidt skal være statsminister i Danmark.

BT har spurgt digital chef og rådgiver i politisk digital kommunikation hos Geelmuyden Kiese, Benjamin Rud Elberth, hvem der har lavet årets bedste julekalender, og hans dom er klar:

»Det har Lars Løkke Rasmussen. Han lægger liv og sjæl i det,« siger Benjamin Rud Elberth om Lars Løkkes julekalender, der blandt andet byder på en video med Venstre-formandens hunde, der er blevet set mere end 150.000 gange.

»Den store forskel er, at det er Lars Løkke selv, der sidder og fortæller historier på sin Facebookside. Du hører omvendt ikke Bjarne Corydon snakke, og det kommer ikke fra ham selv, det er en kampagneenhed, der har lavet det,« siger Benjamin Rud Elberth, der tidligere har arbejdet som digital chef for Socialdemokraterne.

Lars Løkke Rasmussen har blandt andet delt en historie om sin søns 18 års fødselsdag, som han var tæt på ikke at nå med til, fordi han forhandlede finanslov med blandt andre Dansk Folkeparti. Ifølge Lars Løkke nåede han alligevel hjem, fordi Dansk Folkepartis Pia Kjærsgaard rejste sig fra forhandlingerne og stoppede forhandlingerne den pågældende dag. Ingen vidste dog, at det var fordi, hun ville have Løkke til at tage hjem til sin søns fødselsdag, selvom han som finansminister ikke ønskede at afbryde finanslovsforhandlingerne.

»Det er fuldstændig unikt, at der sidder en potentiel statsminister og giver så meget af sig selv, og han sidder sågar og svarer i kommentarfeltet. Det kan ikke toppes. Det kan godt være, han får hjælp til at vælge billede og formulere tekster, men det er ham selv,« siger Benjamin Rud Elberth, der dog samtidig mener, at Socialdemokraterne har lavet en flot julekalender.

»Socialdemokraterne har lavet en flot kampagne. De har forsøgt noget rigtig godt, og de giver noget insiderinformation, og vi får lov til at se deres politikere med deres børn. Det er et flot tiltag, men hvis de skulle matche Lars Løkke Rasmussens julekalender skulle Helle Thorning-Schmidt have lavet 24 afsnit, hvor hun selv svarede i kommentarfeltet. Det er den store forskel på de sociale medier i dansk politik lige nu.«

»Løkke svarer på alle de svære spørgsmål, og han viser overskud, og man får en lussing fra ham, hvis man skriver noget forkert i kommentarfeltet. Han tager selv kampene, og det betyder, at Venstres vælgere og folketingsmedlemmer får lyst til at tage kampen, for Løkke er der selv, og han er en leder på de sociale medier,« siger han.

Effekten af Venstre-formandens arbejde på de sociale medier kan han høste frugten af, når valgkampen til det kommende folketingsvalg bliver skudt i gang.

»Det skaber en masse ringe i vandet. Han mobiliserer en masse mennesker, som forstår at det er vigtigt at tage debatten, og de tager ud i kommentarfelterne hos Information, på Nationen og hos andre politikere. Og det flytter en masse, hvis der sidder fem, der er for Lars Løkke i et kommentarfelt, så tænker de andre, at ham Lars Løkke måske ikke er så slem.«

»Han er ved at gøre folk lune, så de i en valgkamp har lyst til at hænge plakater i lygtepæle for ham. Han er en leder, der er nede på jorden hos os andre,« siger Benjamin Rud Elberth, der dog ikke kan sige, om det flytter stemmer den ene eller anden vej.

»Der er ingen forskning, der afdækker, om det flytter stemmer eller ej, men jeg er ikke i tvivl om, at det flytter Lars Løkkes omdømme. Han er ikke en leder, der sidder i et sort tårn og forhandler. Han tager folket med, og det flytter en masse, når han er mand nok til selv at svare folk i kommentarfeltet i stedet for at sende en kampagnevogn foran sig, når der kommer en bog om ham. Han tager alle slagene, og det kan flytte stemmer.«

Næste folketingsvalg skal senest afholdes 15. september 2015.