I en annonceoffensiv på Facebook er de Konservative gået på togt efter potentielle Løkke-vælgere. »Det er første gang, jeg har set, at et parti så direkte snylter på andres vælgere,« siger digital chef.

Alt i mens at Venstre taber terræn i meningsmålingerne, forsøger de Konservative at få fat i mulige Løkke-vælgere.

På Facebook bruger det trængte parti annoncekroner på at nå målrettet ud med deres budskaber til personer, der har vist interesse for Venstres formand på det sociale medie.

Det sker gennem såkaldt sponserede opslag. Støder man på sådan et på Facebook, kan man via en knap i opslagets højre hjørne klikke sig frem til informationer om, hvorfor netop dette opslag optræder i Facebook-strømmen.

Og her ønsker de Konservative altså at nå ud til folk, der er interesserede i Lars Løkke Rasmussen.

På Facebook kan der pludselig dukke annoncer op fra de Konservative såsom »Stop tyven« eller »Stop skattefar«, hvis man tidligere har vist interesse for Lars Løkke Rasmussen. Her er vedlagt dokumentation for, at Konservative direkte målretter deres annoncer efter Løkkes vælgere.
På Facebook kan der pludselig dukke annoncer op fra de Konservative såsom »Stop tyven« eller »Stop skattefar«, hvis man tidligere har vist interesse for Lars Løkke Rasmussen. Her er vedlagt dokumentation for, at Konservative direkte målretter deres annoncer efter Løkkes vælgere.
Vis mere

Som Facebooks regler er i dag, er det ikke muligt for partierne at annoncere direkte til fans af Lars Løkke Rasmussen på Facebook, forklarer Benjamin Rud Elberth, der i dag arbejder som digital chef hos kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese og tidligere har været digital chef for Socialdemokraterne.

I stedet kan man nå ud til personer, der på et tidspunkt har vist interesse for V-formanden ved f.eks. at kommentere hans opslag eller klikke på bestemte links.

Embedded carousel

De kan nu blive mødt med dybgrønne annoncer og konservative budskaber såsom »Stop tyven« eller »Stop skattefar«.

Benjamin Rud Elberth kalder de Konservatives annoncering for »en gråzone«.

»Det er første gang, jeg har set, at et parti så direkte snylter på andres vælgere. Det er meget bemærkelsesværdigt, også fordi de Konservative går på jagt efter stemmer hos en potentiel regeringspartner, som i mange år er blevet anset som Venstres søsterparti,« siger han.

Aftale om borgfred

Som tidligere digital chef for Socialdemokraterne er Benjamin Rud Elberth en af de personer, der har størst kendskab til politisk kommunikation på sociale medier. Fra 2008 til 2012 var han ansvarlig for Sociademokraternes digitale strategi.

Dengang var der ifølge Benjamin Rud Elberth en aftale mellem partierne om, at man ikke annoncemæssigt måtte lukrere på hinanden.

»Vi havde faktisk lidt en borgfred mellem S og V. De uskrevne regler var, at man ikke bare sad og annoncerede på hinandens søgeord. Her er det lidt de samme regler, som de Konservative bryder, nemlig at man ikke direkte målretter annoncer til personer, som har angivet Lars Løkke som interesse.«

K afviser at gå i detaljer

Politiko.dk har i de seneste to dage forsøgt at få en kommentar fra de Konservative. Vi ville gerne spørge, hvorfor de målretter annoncerer efter folk, der har vist interesse for Lars Løkke, og hvor mange penge de bruger på det. Men det vil partiet ikke svare på.

»Af konkurrencemæssige hensyn går vi ikke i detaljer med vores annonceringsovervejelser,« oplyser partisekretær Søren Vandø.

Søren Pape har lige nu 23.000 følgere på Facebook, mens de Konservative tæller knap 19.000. De Konservative er dermed det folketingsparti, der har færrest følgere på Facebook.

I meningsmålingerne står det også skidt til. Da Søren Pape overtog formandsposten efter Lars Barfoed i august, lå partiet over 5 pct. Nu står de til under 4 pct. af stemmerne.

Annoncekroner rammer præcist

Netop Facebook-offensiven kan »absolut være en nøgle« til at trække partiet i den rigtige retning, vurderer Benjamin Rud Elberth.

»De rammer meget præcist med deres annoncekroner. Fra tidligere valg ved vi, at de sociale medier først og fremmest flytter stemmer fra nærliggende partier. Derfor er noget af det bedste, som de Konservative kan gøre, at trække stemmer fra dem, der ligner dem selv,« siger han.

I Venstre undrer politisk ordfører Inger Støjberg sig over for de Konservatives strategi, men hun tager det »helt afslappet«, siger hun:

»Men det er klart, at hvis vi skal vinde valget, er det vigtigt, at vi får flyttet vælgere over midten. Jeg tror, at alle, der har Facebook i øjeblikket, oplever, at der bliver reklameret massivt på de sociale medier fra alle politiske partier.«

Adspugt om det er forståeligt, at de Konservative forsøger at hente stemmer fra Lars Løkke, svarer Inger Støjberg:

»Det er ikke den måde, vi vinder på. Men jeg har kun lyst til at koncentrere mig om Venstres kampagne og håber på det bedste for alle blå partier.«