Fra i dag lancerer udlændinge-og integrationsministeren sin omstridte annoncekampagne. De sociale ydelser er beskåret med op til 50 procent, lyder et af budskaberne, der skal få flygtninge til at holde sig væk.

Flere libanesiske medier vil mandag bringe en annonce med oplysninger om de forringede vilkår, der er indført i Danmark for flygtninge og migranter, skriver Berlingske.

Ifølge Berlingskes oplysninger opregner annoncen syv forskellige tiltag, som flygtningene og migranterne skal tage højde for, hvis de beslutter sig for at søge mod Danmark.

»De sociale ydelser for nyankomne flygtninge vil blive reduceret med op til 50 procent,« hedder det blandt andet i annoncen, der også slår fast, at der ikke er familiesammenføring det første år for flygtninge, der får en midlertidig opholdstilladelse i Danmark.

Se annoncen her:

Annoncen, der både bringes online og i libanesiske printaviser, advarer samtidig mod en hurtig tilbagesendelse af asylansøgere, der bliver afvist i Danmark Udlændinge-og integrationsminister Inger Støjberg (V) ville søndag ikke kommentere lanceringen af annoncekampagnen, som kritikerne betegner som ren og skær afskrækkelse.

Det har derfor heller ikke været muligt at få ministerens svar på, om hun har overvejet, hvorvidt annoncerne vil få en negativ effekt for tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidts (S) muligheder for at blive udnævnt af FN som ny flygtningehøjkommissær.

Det tror Støjbergs partifælle Michael Aastrup Jensen (V), som er Venstres udenrigsordfører, dog ikke på:

»Jeg tror ikke, at det vil forstyrre Helle Thornings kandidatur. Det, FN lægger vægt på, er, hvor aktivt et land er i FN, og her er Danmark placeret helt i toppen. Danmark har en meget stor stjerne i FN,« siger Michael Aastrup Jensen, og det er generalsekretæren i Dansk Flygtningehjælp enig i.

»Som tidligere statsminister med mange internationale relationer og en synlighed er Helle Thorning en stærk kandidat - annoncekampagne eller ej,« siger Andreas Kamm.

Læs også:

Tidligere udenrigsminister Martin Lidegaard (R) kalder omvendt Inger Støjbergs kampagne for »dårlig reklame« for Helle Thorning:

»Det er ikke en god branding af Thorning. Med annoncerne i de libanesiske medier forsøger den danske regering at tørre et problem af på et land, der i forvejen er ved at knække sammen under presset fra flygtningene. Det er usmageligt,« siger han.

Den konservative udenrigsordfører, Naser Khader (K), tvivler på, om annoncerne i de libanesiske medier og den planlagte spredning af budskabet på de sociale medier vil skræmme flygtningene bort.

»Tiden skal vise, om det har en effekt. De sociale ydelser spiller en rolle for flygtningenes valg, men de indgår også i en større pakke af overvejelser,« siger Naser Khader, som mener, at budskabet ville brænde mere igennem, hvis Inger Støjberg serverede det på al-Jazeera og de andre arabiske satellitkanaler.

Valget af libanesiske aviser skyldes, at de læses i hele Mellemøsten, men Inger Støjberg har under sommerens ophedede debat om annoncekampagnen lagt vægt på, at den også skal lanceres i Tyrkiet, hvor menneskesmuglerne er særdeles aktive.

Læs også:

Det er dog ifølge Berlingskes oplysninger ikke blevet til noget, og dermed når Inger Støjberg slet ikke målgruppen, som den dansk-tyrkiske journalist Sadi Tekelioglu udtrykker det:

»Hvis du vil nå bådflygtningene og de mennesker, der hjælper dem, så må du ud med dit budskab i Tyrkiet - og i Libyen, som også er et vigtigt transitland. Libanon - det er spild af kræfter,« siger Sadi Tekelioglu, som er redaktør ved månedsbladet GAZETTE, der målrettet unge nydanskere.

Men spørgsmålet er også, om de tyrkiske aviser overhovedet vil bringe den danske annonce. Det har Sadi Tekelioglu selv undersøgt, og fem af de førende dagblade svarer, at det vil afhænge af indholdet, mens chefredaktøren på det seriøse dagblad Cumhuriyet, Dogan Satmis, hælder mod et nej.

»Jeg finder det dybt usmageligt, at en dansk minister i ramme alvor mener, at flygtninge nærmest sidder med et rejsekatalog og vælger land, hvor de skal søge asyl i,« siger chefredaktøren til gazette. dk.

»Jeg finder idéen med at annoncere for at holde folk væk dybt umoralsk og uetisk,« fastslår Dogan Stamis.