Skat valgte bevidst at nedprioritere at rette fejlagtige grundvurderinger, fordi det var nødvendigt at bruge ressourcerne på mere hastende opgaver.

Ledelsen i Skat har bevidst nedprioriteret klagesager fra boligejere, der har betalt for meget eller har udsigt til at betale for meget i ejendomsskat.

Det skriver Politiken på baggrund af en redegørelse fra Skatteministeriet til Folketingets Ombudsmand, som avisen har fået aktindsigt i.

Politiken har i en række artikler beskrevet, hvordan Skat har undladt at rette forkerte vurderinger af grunde, selv om Landsskatteretten eller et vurderingsnævn har slået fast, at niveauet var sat for højt.

Det fik Ombudsmanden til at gå ind i sagen, og ministeriet forklarer i et svar, at »behandlingen af sagerne har været »nedprioriteret i perioder, idet det var nødvendigt at bruge ressourcerne på andre opgaver, der blev anset for mere hastende«.

Konsekvensen har ifølge Politiken været, at cirka 200 grundejere i Brønshøj har betalt 10.000 kroner for meget i grundskyld om året. I Hørsholm har Skat undladt at sætte grundværdierne ned, selv om et vurderingsnævn i flere tilfælde har sat grundværdierne for højt.

Jesper Rønnow Simonsen, der er direktør i Skat, beklager, at sagerne har været nedprioriteret.

»Vi har nu opprioriteret arbejdet og beklaget, at der går for lang tid, fra sagerne kommer ind i den ene ende, til de bliver ekspederet i den anden,« siger Jesper Rønnow Simonsen til Politiken.

Skat forventer, at 1.150 grundejere i Hørsholm inden udgangen af maj vil få nedsat deres grundværdier.

Ifølge Skats direktør blev beslutningen om at nedprioritere sagerne truffet i Skats direktion.

Skatteminister Benny Engelbrecht (S) siger til Politiken, at han »generelt har tillid til den måde, som Skat prioriterer sine ressourcer på«.