Eksperter og kampagneansvarlige hos Folketingets partier forudsiger, at der vil blive brugt historisk mange penge på valgkampagner. Der er dog ingen entydig forskning, som viser, om kampagnerne rent faktisk har nogen effekt.

Når valget til Folketinget bliver udskrevet, vil den efterfølgende valgkamp slå alle rekorder og blive dyrere end nogensinde.

Det forudsiger en række eksperter og politiske partier ifølge Jyllands-Posten.

En af eksperterne er lektor i statskundskab Karina Kosiara-Pedersen.

»Med en valgperiode, der er ved at løbe ud, og når regeringsmagten i målingerne står til at skifte, er det oplagt, at partierne vil bruge historisk mange penge i år,« siger hun til avisen.

Udgifterne til kampagner og valgkampe er ifølge avisen øget fra godt 34 millioner kroner i 1994 til omkring 137 millioner kroner i 2011, og eksperterne i vurderer, at den udvikling vil fortsætte.

Ligeledes forudsiger syv ud af otte af de kampagneansvarlige hos Folketingets partier, at der i dette års valgkamp vil blive brugt flere penge på større kampagner, flere medarbejdere og digitale indsatser, når der bliver kæmpet om danskernes stemmer.

Forskere pointerer dog, at der ikke er nogen forskning, der viser, at partiernes kampagner rent faktisk virker.

Alligevel har flere partier allerede lanceret storstillede kampagner for at kapre vælgernes stemmer.

I januar kom Socialdemokraterne med kampagnen »Det Danmark du kender«, og lidt senere lancerede Venstre en kampagne om kontanthjælpen på »454.215,00 kr.«. Senest har Socialdemokraterne lanceret en omdiskuteret udlændingekampagne om flere krav til indvandrere og strammere asylregler.